گزارش ها

پروموت پروژه پر هزینه که با ابهامات روبروست

کابل   باختر   ۲۶  سنبله
گزارش اخیر سیگار که ادعا دارد برنامه پروموت در افغانستان نتیجه در پی نداشته است باعث بروز مشکلات برای دفتر بانوی نخست شده است
اداره‌ی بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان ) سیگار( در تازه ‌ترین گزارش خود گفته است که برنامه‌ی کمکی امریکا برای توانمندسازی زنان در افغانستان (پروموت) ناکام بوده است.
در گزارش این نهاد که روز پنجشنبه منتشر شده، آمده است که این برنامه که حدود پنج سال پیش از سوی اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برای توانمندسازی زنان افغان راه‌اندازی شده بود،‌ ناکام بوده و پول مالیه دهندگان امریکایی را هدر داده است.
جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که از زمان آغاز این برنامه تاکنون ۸۹ میلیون دالر به مصرف رسیده و تنها ۵۵ زن توانسته‌اند به وظایف بهتر استخدام شوند.
هدف این برنامه، ارتقای ظرفیت زنان در عرصه‌ی آموزش و پرورش، فراهم‌آوری فرصت‌ها و زمینه‌ی کاری برای زنان در حکومت و سازمان‌های شخصی و همچنان بهبود وضعیت زندگی بیشتر از ۷۵هزار زن در بخش‌های گوناگون جامعه تعیین شده بود.
جان ساپکودر مصاحبه‌یی با روزنامه نیویارک تایمز گفته است که این برنامه با هزینه‌ی ۲۸۰ میلیون دالر قرار بود ۷۵ هزار زن افغان را در گرفتن وظیفه و کارآموزی کمک کند.
آنچه مهم است نقش دفتر بانو اول در این پروژه میباشد  گفته میشود که دفتر بانوی نخست در سمت و سو بخشیدن این پروژه که تمویل کننده ان ٬ اداره انکشافی امریکا ست نقش داشته است  بسیاری پروژه ها از مسیر همین دفتر عبور کرده است  واتهامات بی نتجه ماندن پروموت هم بیشتر به ادرس دفتر بانوی نخست وارد میشود
اما مسوولان دفتر بانوی نخست کشور می‌گویند که دفتر انها هیچ نقشی در قسمت مصرف بودجه‌ی این برنامه نداشته‌اند. زهره یوسف، مشاور رسانه‌ای و روابط عامه‌ بانوی نخست  گفت تصور افغان‌ها آن است که ۲۱۶ میلیون دالر پول اختصاص داده شده به پروژه‌ی پروموت در اختیار دفتر بانوی اول قرار گرفته، از سوی همین دفتر حیف‌و‌میل و دزدی شده، در حالی که پول این برنامه مربوط خود USAID است و به هیچ دفتر افغانستان به شکل نقدی داده نشده است
او گفت که این پروژه توسط بانوی نخست افتتاح شد و به همین دلیل اغلب تصور بر این است  که این دفتر، نقش اجرایی و کلی را در این برنامه داشته است. در حالی که دفتر بانوی نخست نقش اجرایی در این برنامه نداشته و تنها نقش حمایتی و مشورتی را در این زمینه داشته است.
او اضافه داشته است  حدود یک‌و‌نیم سال قبل  پس از آن‌که دفتر بانوی نخست دریافت که خلاها و مشکلاتی در این برنامه وجود دارد، آن را با مسئولانی و اس، ای ، دی در میان گذاشتند، اما مسئولان در این نهاد به آن اعتنا نکردند به تطبیق برنامه‌های از پیش تنظیم شده‌ی خودشان ادامه داد  ودفتر بانوی نخست از حدود یک‌و‌نیم سال پیش به این‌سو، ارتباطات‌ خود را به صورت کامل در پروژه‌ پروموت قطع کرده است.
رویا داد رس سخنگویی وزارت امور زنان در رابطه به پروژه یاد شده و نقش آن  وزارت در پروموت به خبرنگار آژانس باختر که وزارت امورزنان در این پروژه نقش نظارتی را دارد ،توزیع فورم ،ایجاد صنوف درسی برای آموزش زنان بخشی از کار ما در پروژه یاد شده بوده است .
او گفت به نظر وزارت امور زنان این پروژه برای زنان مفید بوده این که سیگار به کدام دلیل این پروژه را ناکام خواند شاید روی چگونگی مصارف بودجوی آن باشد .
خانم دادرس هم  میگوید که بودجه این پروژه دست خود خارجی ها ست و مسولیت امور پولی ان دست افغان ها نیست .
سوپکو هم از قول رولا غنی، بانوی نخست افغانستان نقل کرده است که بخش زیاد پول این پروژه هزینه‌ی مصارف اداری شده و به جیب قراردادیان امریکایی سرازیر شده است.
اما اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در پاسخ به پرسش سیگار در مورد برنامه‌ی پروموت، از دست‌آوردهای این پروژه دفاع کرده و گفته است که فقط با سرمایه‌گذاری هزینه‌ی معادل دو درصد مصارف جنگ در افغانستان این پروژه تفاوت انکار ناپذیر و مثبت را در زندگی ده‌ها هزار زن افغان ایجاد کرده است.
مسوولان این اداره همچنان گفته‌اند که این برنامه ۵۰ هزار زن را مستقیماً در امور کاریابی و توانمندی رهبری و دفاع در امور زنان و راه‌اندازی تجارت‌های شخصی شان کمک کرده است.
اما جان ساپکو گفته که یو ای ای دی  برای دفاع از این ادعای خود هیچ اسنادی ارائه نکرده است.
با آنکه دفتر بانوی نخست چگونگی نقش خود را در پروموت واضح ساخته و تاکید دارد که در دخل و خرچ این پروژه کاری نداشته است  مگر منتقدان نظام و آگاهان سیاسی  میگویند که آنها جواب قناعت بخش تر میخواهند. 
این آگاهان میگویند که دفتر بانو نخست به نقش حمایتی و مشورتی خود در پروموت اعتراف کرده است  پس لازم است در روند تحقیق سهم گیرد تا واضح گردد که پول های اختصاص یافته در پروموت در کجا به مصرف رسیده است نباید فراموش کرد که دولت و مالیه دهندگان امریکایی این پول را به حساب مردم افغانستان ضرب زده اند .
مگر فوزیه کوفی فعال سیاسی ومدافع حقوق زنان در افغانستان کار کرد اداره انکشافی امریکا را در افغانستتان در چوکات پروموت موثرمیداند او به نوریه زیوری خبرنگار ما گفت که پروموت تنها برنامۀ ملموس برای توانمندسازی زنان در ولایات است. بسیار جای تاسف است که تنها یک نهاد- ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا- در این راستا کار می‌کند
هدف برنامۀ پروموت این است تا بیشتر از 75 هزار زن را از سراسر افغانستان با فراهم ساختن برنامه‌های آموزشی و فرصت‌های شغلی برای آن‌ها در حکومت، سکتور خصوصی، و جامعۀ مدنی حمایت کند. تا به امروز، پروژۀ پروموت بیشتر از 14000 مرد و زن را منحیث فعالین آموزش داده است. علاوه بر آن، پروموت به تعداد 31 گرنت یا کمک بلاعوض را برای حمایت از تلاش‌های نهاد‌های جامعۀ مدنی در سراسر کشور که بسیاری آن‌ها در مناطق دوردست فعالیت می‌کنند، جهت بلندبردن آگاهی زنان پیرامون مشارکت زنان در زندگی اجتماعی و اقتصادی و دادخواهی برای آوردن تغییرات مثبت در سطح محلی فراهم کرده است.
برنامۀ کمک‌های ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا به افغانستان که مجموع آن از سال 2002 به این سو حدوداً 17 میلیارد دالر امریکایی می‌شود، بزرگترین برنامه کمک‌های انکشافی ملکی دو جانبه به این کشور می‌باشد. ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا با حکومت و مردم افغانستان کار می‌نماید تا رشد اقتصادی به رهبری سکتور خصوصی را تضمین نماید؛ یک کشور دیموکراتیک و توانای را که در آن حاکمیت قانون تامین باشد، ایجاد نماید؛ و خدمات اساسی آموزشی و صحی را برای تمام افغان‌ها فراهم نماید.
از گفته های بالا برمیاید که این پروژه  با بگو مگو های زیادی همراه است نیاز است تا یک هیئت بیطرف روی این پروژه پر مصرف تحقیق کند تا پیدا شود که خلا در کجاست اگر به همین حالت رها گردد یکی از نقش حما یتی بگوید و دیگر از نقش نظارتی این مشکل را حل نمیکند . مشکل این است که این پول بنام کمک و ظرفیت سازی به آدرس مردم افغانستان ضرب خورده وبی پروایی در برابرآن میتواند آینده کمک های جامعه جهانی را با افغانستان متاثر سازد.
  صانم  زیوری دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا