تبصره و مرور بر مطبوعات

از بحث های پراگنده به سوی گفت و گو های جدی صلح

کابل/ 16 میزان/ باختر
بعد از آن که ترامپ با یک تویت خود گفت وگو های صلح با طالبان را که گفته می شد به یک توافق نهایی نزدیک شده است، لغو کرد و همچنان دولت افغانستان در آستانه  انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که تمرکز اصلی اش روی انتخابات ریاست جمهوری است، گفت وگوهای صلح دریک حالت مبهم و گنگ قرار گرفته است.
مفسر سیاسی آژانس باختر می نگارد: پرسش اصلی این است که سرنوشت گفت وگوهای صلح چه خواهد شد؟ آیا این گفت وگو ها از سرگرفته خواهد شد؟ واگر از سرگرفته شود، در آن صورت به کدام شکل و روال پیش خواهد رفت؟ اجندای آن چه خواهد بود؟ و گفت و گو کنندگان کی ها خواهند بود؟ همه آنانی که در قضیه افغانستان به گونه یی دخیل اند، باید روی این پرسش ها تمرکز کنند و برای دریافت پاسخ مقنع تلاش کنند. اکنون از قرینه ها چنین بر می آید که طالبان که در نه دور مذاکرات دوحه با امریکاییان دست بالا داشتند وخود را برنده فکر می کردند، خیلی در تلاش اند که این گفت و گوها به همان شکل، محتوا و روال قبلی از سرگرفته شود. آنان برای همین منظور سفرهایی به روسیه، ایران، چین و پاکستان داشتند و هدف اصلی این سفرهای شان، جلب حمایت این کشورها برای از سرگیری گفت وگوهای طالبان با امریکاییان به همان شکل و روال قبلی است. اما تجربه نشان داد که آن شیوه و طریقه مرموز، پوشیده و گنگ گفت وگوها ناکام است و نیاز به بازنگری بنیادی دارد.
این بازنگری باید از کجا آغاز شود؟ قبل ازهمه به یک دیدگاه واضح و روشن در مورد صلح نیاز است. همه حتا آنانی که بیشتر از دیگران روی ادامه جنگ اصرار می کنند، نیز از صلح حرف می رانند. اما این واضح نیست که چگونه صلح؟ هر طرف درگیر و ذینفع از صلح تعریف و برداشت مختص به خود دارد. هنوز کسی برای خود زحمت نداده است که روی یک تعریف جامع صلح که برای همه طرف های درگیر و ذینفع و مهمتر  از همه، برای مردم افغانستان قابل پذیرش باشد، تمرکز کند. اگر یک دیدگاه واضح وروشن صلح و یک تعریف جامع و قابل قبول صلح تدوین نشود، دشوار و حتا ناممکن خواهد بود که گفت وگوهای صلح در یک مسیر درست و قابل اطمینان پیشرفت کند.
اکنون وقت آن فرارسیده است که گفت و گوهای صلح از بحث های پراگنده، سطحی، دوره یی، نامسوولانه و بدون دورنما به بحث های جدی، هدفمند، مسوولانه و دارای دورنمای واضح و روشن تبدیل شود. ن. ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا