فرهنگ

سه اثر تاریخی از ولایت كندز به دست آمد

 

کابل باختر21 ثور

سه اثر تاریخی که ازولایت كندز به دست آمده بود به موزیم ملی تسلیم داده شد.

سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ به خبرنگار آژانس باختر گفت: اخیراً سه اثر تاریخی توسط موظفین امنیت ملی ولایت كندز از مربوطات آن ولایت به دست آمده بود به هیئت اعزامی وزارت اطلاعات وفرهنگ که شامل نماینده گان ریاست باستانشناسی و موزیم ملی بود، تسیلم داده شد.

وی اضافه کرد که از جمله این سه اثر، دو اثر آن سرهای مجسمه بوده که از گل و گچ ساخته شده و مربوط قرن های چهار و پنجم میلادی و آثار هنري دورهء هنری یونان باختري میباشد .

خلیلی افزود : اثر دیگر یک مجسمه کوچک مربوط قرن اول میلادی بوده که از سنگ شست ساخته شده و متعلق به دوره یونان باختری میشود و به قول باستانشناسان این اثر به نام الههء  باران  یاد میگردد.

معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که این آثار توسط هیئت اعزامی این وزارت به همکاری قطعه خاص 012 ،  به کابل انتقال داده شده و به موزیم ملی تسلیم داده شد.

وی ضمن آن که ازموظفین امنیتی کشور که همواره دربرگردانیدن آثار تاریخی با وزارت اطلاعات وفرهنگ همکاری کرده اند ، قدردانی نمود، افزود که از سال 2001 میلادی به این سو اضافه از هفت هزار اثر تاریخی از نقاط مختلف بوسيله حفريات و يا به همكاري نيروهاي امنيتي كشور از نزد قاچاقبران كشور به دست آمده و به موزيم ملي سپرده شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا