سیاست

كارشناسان سياسي: دولت بايد در رابطه به مصوونيت رهبران زنداني طالب در پاكستان خود را مطمين سازد

 

کابل/15/قوس/باختر

تاکید دولت افغانستان مبنی بر رهایی آن چهره های سرشناس واثر گزار طالبان که در حال حاضر در قید حکومت پاکستان اند این اندیشه را قوی میسازد كه افغانها در صدد امتحان حکومت پاكستان مبنی بر صادق بودن آن کشور در پروسه صلح افغانی است.

به گزارش آژانس باختر، طی یک ماه اخیر دو هیئت عالی رتبه افغانی شامل صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی و داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان از پاکستان دیدار کردند و با مقام های آن کشور روی موضوعات مختلف منجمله روی همکاری پاکستان در راستای تامین صلح در افغانستان و رهایی آن چهره های سرشناس طالبان که به گونه یی در پروسه صلح اثر گزار بوده و قبلاً در این قسمت با دولت افغانستان همکاری داشته اند و در حال حاضر نزد مقامات پاکستانی زندانی اند به بحث پرداختند پاکستان به عنوان یک حرکت حسن نیت نه تن از اعضای طالبان را از بند آزاد ساخت و آنها با خانواده های شان یکجا شدند مگر چهره های کلیدی، آنانیکه درپروسه صلح اثر گزار اند. همچنان در قید حکومت پاکستان اند.

 ملا عبدالغنی برادر یکی از این چهره ها است که گفته میشود شامل پروسه صلح بود مگر از سوی مقامات پاکستانی از شهر کراچی گرفتار شد و با وجود اصرار مداوم دولت افغانستان ملا برادر که از او به عنوان شخص شماره 2 طالبان یاد میشود همچنان در قید حکومت پاکستان است. درحالیکه مقامات افغانی از تاکید خود مبنی بر رهایی ملا عبدالغنی و شماری دیگری از افراد کلیدی طالبان دست نکشیده اند.

به باور شماری از آگاهان سیاسی مقامات پاکستانی از نفوذ و نقش ملا عبدالغنی و چهره های دیگر طالبان كه در پاكستان زنداني اند بر روند صلح آگاه اند آنها میدانند که دولت افغانستان به وجود او برای تعقیب این پروسه نیازدارد پس آنها میکوشند تا این بار از زندانی های طالب به عنوان وسیله فشار علیه افغانها استفاده نمایند. آنها ملا عبدالغنی و چهره های دیگر از طالبان را رها نمیسازند مگر آنکه به اهداف خویش برسند.

یک عضو سابق اداره امنیت ملی افغانستان میگويد موجودیت چهره های چون عبدالغنی برادر نزد پاکستان ،مقامات آن کشور را در یک دو راهی قرار داده است. این چهره ها میتوانند بر صلح در منطقه اثر گزار باشند که در این صورت این افغانها اند که از آنها سود میبرند در حالیکه پاکستان بر طالبان به عنوان یک وسیله و حربه فشار بر افغانستان ایجاد شده و با رهایی آنها سرمایه گزاری سیاسی پاکستان بر طالبان کاهش میابد ضمناًاین چهره که زندان های پاکستان آنان را به افراد استفاده جو تبدیل نموده میتوانند د رآینده برای پاکستان یک درد سرباشند یعنی نفوذ آنها در صفوف طالبان میتوانند جمعیت وسیع از این گروه را وا دارد تا به پاکستان پشت نماید، در پهلوي آن ادامه بازداشت اين اشخاص ميتواند بي باوري ها را نسبت به پاكستان افزايش دهد، از طرف دیگر این مامور امنیتی سابق افغانستان به مقامات افغانی مشوره میدهد که اول آنها از صحت و زندگی ملا عبدالغنی و شماری دیگری از چهره های طالبان که نزد پاکستانی هازنداني اند خود را مطمین سازند .

 زیرا  نظامیان پاکستانی در برابر حفظ  زندگی و حفظ صحت و مصونیت زندانیان سیاسی بخصوص افغانها كارنامه خوبي ندارند قتل ملا عبیدالله ،قتل یاسر و شماری دیگر از افراد گروه طالبان که به گونه یی مرموز در زندانهاي پاکستان کشته شده اند شك را نسبت به نظاميان پاكستاني اضافه ساخته، بهتر است در گام نخست مقامات افغانی و یا دیپلوماتان افغان با ملا برادر در زندان دیدار داشته باشند تا واضح گردد که او زنده، صحتمند و سالم است.

جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی میگوید ملا برادر یک فرد مطرح واز چهره های جنگی و سیاسی گروه طالبان است حمایت اواز صلح بالای این پروسه تاثير گزار است و حالا اختلافات میان طالبان وجود دارد پاکستان می گوید که اگر این فرد رها شود از نفوذ زیاد در بین طالبان برخوردار است در حالیکه او مخالف سیاست های پاکستان است.

ملا برادر، ملا نورالدین ترابي ،ملا منصور، ملا الله داد، ملا عبدالرحیم و ملا جهانگیر از چهره های بودند و هستند که در لاهور پندی در زندان استخبارات نظامی پاکستان زنداني و تحت فشار قرار داشته با رهايي اين ها پاكستان  احساس خطرمی کند.

اگر از جانب افغانی بخاطر رهایی این ها فشار خود را بیشتر سازد احتمالاً آنها در زندان ها جان خواهند داد.

احمد  سعیدی کارشناس مسایل سیاسی میگوید: پاکستان غرض رهایی آن عده از افراد و رهبران طالبان که در قید آنان است و دولت افغانستان بر رهایی شان پافشاری می نماید شروط خود را دارد و تا رسیدن به آن تنها ملا عبدالغنی و چهره های دیگر را رها نمیکند بل افغانستان را نیز رها کردنی نیست.

آنها خواستار ایجاد یک راه ترانزیتی از طریق واخان بدخشان به چین اند، میخواهند قرارداد مشابه به پيمان استراتیژیک که افغانستان با هند امضا نموده با پاکستان نیز امضا کند،عقد خط دیورند را به رسمیت  بشناسد و پیدا نمودن جایگاه پاکستان بعداز سال 2014 در افغانستان خاتمه دادن به مذاکرات قطر و آگاه نمودن پاکستان از مواد سند راهبردی که افغانستان با امریکا امضا نموده و حرف های دیگر.

اما جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین کنفرانس خبری خود گفت ما از اقدامات عملی پاکستان در راستاي همکاری های دو جانبه استقبال می نمایم.

 او میگوید که از جانب افغانستان تقاضا رهایی آن زندانیان طالب که در پروسه صلح افغانی تاثیر گزار اند صورت گرفته که با واکنش مثبت مقامات پاکستانی مواجه است.

این سخنان آقای موسی زی نمایانگر یک نوع خوشبینی نسبت به دورنمای مناسبات با پاکستان است درحالیکه آگاهان سیاسی چون گذشته تعهدات و حرف های پاکستانی ها را با دیده شک مینگرند واين به پاکستان برمیگردد که چگونه میتواند اين خوشبینی را حفظ کند و چگونه میتواند شک و گمان های همیشگی را از خود دور سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا