اخبارTOPگزارش ها

استفاده ابزاری پاکستان از روند صلح افغانستان

کابل/ ۲۹قوس/ باختر

آگاهان سیاسی مطرح می کنند که پاکستان نباید از روند صلح افغانستان به گونۀ ابزاری استفاده کند.

آگاهان سیاسی افغان این مسئله را بعد از آن مطرح کردند که وزیر خارجۀ پاکستان گفته است: «حملۀ هند بر پاکستان، به روند صلح افغانستان آسیب می‌زند.»

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجۀ پاکستان گفته است: «اگر هند بر کشورش حمله کند، روند صلح افغانستان نیز آسیب خواهد دید.»

قریشی، این سخنان را روزگذشته و قبل ازعزیمت به امارات متحده عربی بیان کرده است.

اوگفته است: «گزارش‌هایی به دست آورده است که نشان می‌دهد٬ هند می‌خواهد بر پاکستان حمله کند».

او هشدار داده است: «اگر هندوستان در برابر پاکستان حرکت غیر مسوولانه کند، پس با این کار روند صلح افغانستان نیز آسیب خواهد دید.»

باید گفت که قبل از قریشی مقام های دیگر پاکستانی نیز مسلح کشمیر را با مسئله افغانستان پیوند داده اند.

باری سرتاج عزیز که در زمان نخست وزیری نواز شریف٬ مشاور امور بین المللی او بود و در حقیقت وزارت خارجۀ پاکستان را رهبری می کرد٬ گفته بود که دهلیز صلح افغانستان از کشمیر عبور می کند٬ اگر امریکا برای صلح در افغانستان از پاکستان امتیاز می خواهد٬ باید کاری کند که هند در کشمیر برای پاکستان امتیاز دهد.

باری هم پرویز مشرف٬ دیکتاتور مخلوع پاکستان هم گفته بود:ما طالبان را ایجاد کردیم که افغانستان به عقب جبهه ما در جنگ با هند مبدل شود.

در اوایل سال پار٬ زمانی که هند در تلافی به یک حملۀ تروریستی٬ بربخش هایی از خاک پاکستان حمله کرد٬ زاهد نصرالله، سفیر پیشین پاکستان در کابل گفته بود: «هرگونه اقدام تلافی‌جویانۀ هند علیه پاکستان، روند صلح افغانستان را متاثر خواهد کرد.»

در همین زمان بود که عمران خان در ملاقات با ترامپ رییس جمهوری امریکا٬ در بدل میانجگیری امریکا میان پاکستان و هند٬ وعده داد که پاکستان در کشاندن طالبان به میز مذاکره اقدام می کند و نقش بزرگی در گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان خواهد داشت.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به اظهارات برخی مقام‌های پاکستانی که مسئله کشمیر را با صلح افغانستان مرتبط دانستند٬ از حکومت پاکستان خواست تا مسئله افغانستان و کشمیر را که دو موضوع جداگانه است٬ به هم ربط ندهند.

مسئلۀ کشمیر یک مشکل دیرینه میان هند و پاکستان است که دو کشور دوبار روی آن با هم جنگیده اند و درهر دو جنگ٬ پاکستان شکست خورده است٬ هند مسئله کشمیر را موضوع داخلی این کشور می داند٬ در حالی که پاکستان می خواهد آن را جز قضایای لاینحل جهانی وانمود کند و بیشتر می کوشد که  همسویی کشورهای اسلامی را با خود داشته باشد.

شماری از آگاهان سیاسی گفته اند: قریشی با گفته های اخیر خود بار دیگر ثابت کرد که مسئلۀ افغانستان را برای امتیازگیری های منطقه یی در انحصار خود گرفته است و از آن به عنوان ابزار استفاده می کند٬ در حالی که مسئلۀ افغانستان و کشمیر دو مسئلۀ جداگانه است و برای حل هر کدام٬ تعریف جداگانه و آجندای جداگانه وجود دارد.

به باور آگاهان سیاسی افغان٬ قریشی با این گفته٬ در تلاش است که برای کشورش در مسایل منطقه یی جایگاه بهتری پیدا کند و امریکا برای پاکستان نقش و امتیاز قدرتمندی در مسایل منطقه یی قایل شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا