جامعه

اولین کنفرانس تجلیل از هفته جهانی تغییر اقلیم- افغانستان، با حضور قانونپوه دانش معاون رییس جمهور برگزار شد

کابل 18 میزان باختر
امروز  نخستین کنفرانس تجلیل از هفته جهانی تغییر اقلیم- افغانستان با حضور قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور در هوتل کانتینینتال کابل برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رئیس جمهور در این محفل در مورد خطر تغییرات اقلیم یا آب و هوا، سخنرانی کرده ابراز داشت؛ از یک نگاه خطر تغییرات اقلیم بیشتر و مهم تر از خطر تروریسم است. زیرا خطر تروریسم در هر کشوری دایمی نبوده و بالاخره روزی پایان می یابد، اما خطر تغییرات اقلیم، زیان های دوامدار داشته و اثرات آن همیشگی خواهد بود.
قانونپوه دانش افزود که با توجه به اهمیت این خطرات، جامعه بین المللی از مدت ها به این سو، اقداماتی را از طریق تدوین و تصویب معاهدات و برنامه های بین المللی، روی دست گرفته تا دولت ها را وادار نماید که برای مقابله با این خطرات تدابیر جدی عملی اتخاذ نمایند. وی در این زمینه تدوین کنوانسیون تغییر آب‌ و هوا توسط سازمان ملل متحد، پروتوکول کیوتو وتصویب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد را یادآور شد و تأثیرات آن را به تفصیل بیان کرد.
معاون رئیس جمهور نقش افغانستان را در تغییر اقلیم، به دلیل عدم رشد صنعت در افغانستان بسیار ناچیز خواند. اما گفت که بازهم «متأسفانه کشورما یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییر اقلیم است.» وی گفت که تحقیقات علمی نشان داده است که افغانستان آسیب‌پذیرترین کشور آسیا و چهاردهمین کشور آسیب‌پذیرجهان در مقابل اثرات تغییر اقلیم است.
معاون رئیس جمهور دلیل عمده آسیب‌پذیر بودن افغانستان را، وابستگی شدید افغانستان به سکتور زراعت عنوان کرد و افزود که این در حالی است که افزایش دمای هوا و کم شدن باران‌ها، بیشترین ضربه را به بخش زراعت وارد خواهد کرد.
قانونپوه دانش گفت که براساس شاخص جهانی خطرات اقلیمی که توسط دیدبان آلمان (German Watch) تهیه شده است، بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ افغانستان پانزدهمین کشور آسیب‌ دیده از اثرات سیلاب ها بوده است.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد که تنها راه جلوگیری و یا کاهش اثرات منفی تغییر اقلیم، آمادگی همه‌ جانبه در مقابل این پدیده جهانی می‌باشد.
به باور معاون رئیس جمهوراولین قدم، درک و تحلیل معضل و جستجوی راههای مبارزه با آن است. وی بیان داشت که دیگر کشورها این پدیده را بسیار جدی گرفته اند، تا جایی که کشور همسایه ما پاکستان، وزارت تغییر اقلیم ایجاد نموده است.
معاون رئیس جمهور فعالیت های اداره محیط زیست را قابل قدر عنوان کرد و گفت که به کوشش این اداره چهار منطقه به عنوان چهار پارک ملی تحت حفاظت قرار گرفته است. این چهار پارک ملی حفاظت شده عبارتند از بند امیردر بامیان، واخان در بدخشان، دره شاه فولادی در بامیان و کول حشمت خان در شهر کابل.
معاون رئیس جمهور، برنامه ملی سازگاری برای تغییر اقلیم، اولین و دومین گزارش ملی تغییر اقلیم، استراتیژی و برنامه عمل تغییر اقلیم افغانستان، کمیته ملی تغییر اقلیم، تیم های مطالعاتی و کمیته رهبری پروژه های سازگاری تغییر اقلیم را از جمله پالیسی ها و اقدامات حکومت افغانستان در راستای کاهش آسیب های تغییرات اقلیمی در افغانستان عنوان کرد. وی تأکید کرد که برای اتخاذ آمادگی‌های لازم، نیاز است تا دستگاه دولت و سازمان‌های غیردولتی، همه بسیج شوند و مسایل مربوط به تغییر اقلیم و ایجاد سازگاری با آن باید در تمامی برنامه‌های بزرگ انکشافی دولت گنجانیده شوند. وی در این زمینه به نقش وزارت های زراعت، انکشاف دهات، انرژی و آب، فوائد عامه، شهرسازی، معادن و پطرولیم و صحت عامه و ارگان‌های محلی بیشتر تأکید کرد.
معاون رئیس جمهور آگاهی دهی عمومی نسبت به اثرات منفی تغییرات اقلیم، ایجاد مصونیت به معیشت روستائیان، جلوگیری از بایرشدن زمین و سرانجام افزایش انرژی تجدید پذیر را در مصرف انرژی، بخشی از پالیسی های مهم و مؤثر در راستای تغییرات اقلیمی در افغانستان دانسته مورد تأکید قرار داد.
در این جلسه همچنین مصطفی ظاهر رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست و داکتر بصیر مشاور ارشد ریاست جمهوری نیزسخنرانی کردند و در مورد تغییرات اقلیم، عوامل تغییرات آب و هوایی در افغانستان و راه های مبارزه با پیامدهای منفی تغییرات اقلیم، دیدگاههای شان را مطرح کردند. نثار ایثار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا