آموزش

شصت و چهار تن جهت ادامه تحصیلات ماستری به جاپان رفتند

کابل / باختر/ 3/ سنبله
شصت و چهار جوان شامل استادان پوهنتون ها و کارمندان ادارات مختلف دولتی جهت تحصیلات عالی ماستری عازم کشور جاپان سفر کردند.
به اساس معلومات ریاست نشرات وزارت تحصیلات عالی به آژانس باختر،در محفلی که به این مناسبت در وزارت تحصیلات عالی برگزار شد؛ پوهنوال محمد عثمان بابری معین علمی وزارت تحصیلات عالی  با قدردانی از دولت و مردم جاپان گفت با اعزام گروه حاضر تعداد جوانان که به کشور جاپان فرستاده شده اند به پنجصدو هفت تن میرسد.
وی اضافه کرد در 14 سال گذشته در عرصه تحصیلات عالی کشور پیشرفت های چشمگیری در بخش های دسترسی به تحصیلات عالی، بلند بردن ظرفیت اعضای کادر علمی، تجدید نصاب درسی، ایجاد نظام تضمین کیفیت، تجدید نظر در بخش قوانین و مقررات، زیربنای آموزشی، و سایر عرصه ها صورت گرفته است. اما این دستاورد ها بسنده نبوده و کار های بیشتری باید انجام یابد.
پوهاند بابری از شاملان بورسیه های متذکره خواست تا منحیث سفیران کشور خود و به احترام به فرهنگ کشور میزبان در فراگیری علم و دانش تلاش نمایند.
بعداً هیروشی تاکاشی سفیر کشور جاپان مقیم کابل در مورد علایق میان مردم دو کشور و روابط تاریخی آنان صحبت نموده، بر همکاری های بیشتر علمی شان در بخش تحصیلات عالی و ارتقای ظرفیت کارمندان دولتی افغانستان تاکید ورزید. همچنان معین وزارت امور زنان نیز در رابطه صحبت نموده از کمک های کشور جاپان قدردانی کرد.
قابل ذکر است دولت های افغانستان و جاپان توافق نامه ی را در سال 2011 تحت نام پروژه پیس به امضاء رساندند که مطابق این توافقنامه تا کنون به سطح ماستری   در رشته های انجنیری، زراعت و علوم اجتماعی507 تن که 20 فیصد آنرا استادان پوهنتون های کشور  تشکیل می دهد جهت تحصیل به کشور جاپان اعزام گردیده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا