جهان

روشنایي قوي روز ميتواند سبب جلوگيري و تداوي حملات قلبي گردد

لندن/ نيوكريلا/ 20/ثور/باختر

محققان انستيتوت طبي سي يو لندن دريافته اند كه نور شديد ميتواند براي تداوي حملات قلبي مورد استفاده قرار گيرد.

توبياس ايكل داكتر و يك پروفيسور همكار درپوهنتون كالوريد و در بخش هاي طبي و مطالعات زيست شناسي گفته است كه تحقيقات نشان ميدهد كه نور قوي و يا حتي فقط روشنايي عادي روز ممكن است خطر ابتلا به حمله قلبي را كاهش داد و درد قلب را تسكين دهد.

پس سوالي به وجود ميآيد كه ارتباط بين نور و حمله قلبي چيست؟ پاسخ سوال دراين نهفته است كه شايد بطور شگفت آور كه گردش بيولوژيكي بدن كه در اصطلاح طبي به آن ساعت بدن نيز ميگويند با زمان گردش شبانه روزي وقت با نور و تاريكي ارتباط دارد.

طبق اين گزارش پروتين ها در مغز گردش شبانه روزي بدن را تنظيم ميكند، مگر پروتين ها در ديگر ارگان هاي بدن به شمول قلب نيز موجود هستند.

ايكل و هولگر ايلتز سچيك پروفيسور رشته بيهوشي دريافته است كه يكي از اين پروتين ها كه دوره يا گردش دو ناميده ميشود، نقش حياتي را در رفع آسيب ازحمله قلبي بازي ميكند.

در مطلب آمده است كه درجريان حمله قلبي يا هيچ آكسيجن به قلب نميرسد و يا هم آكسيجن بسيار اندك ميرسد و بدون آكسيجن قلب مجبور است مصرف معمول خود را از چربي به قند يا گلوكوز تبدیل كند كه بدون اين تغيير در ميتابوليسم قلب،‌ حجرات با سلول ها مي ميرند و قلب آسيب ميبينند پس در اينجاست كه ريتم شبانه روزي داخل ميشود.

اين مطالعه نشان داده كه پروتين دوره يا گردش و در اين تغيير مصرف از چربي به گلوكوز حياتي بوده و ميتواند ميتابوليزم قلب را بيشتر موثر سازد.

در حقيقت نورقوي روز پروتين دوره دو را در حيوانات فعال ساخته و آسيب ناشي از حمله قلبي را به حداقل ميرساند.

اين يافته ها اخيرا"ً در نشريه طبي نيچر مديسين نشر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا