سیاست

در جلسه کابینه، برنامه صد روز دوم وزارت خانه ها بررسی شد

کابل باختر 11 ثور
جلسه کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، امروز، تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید.
ابتدا، کابینه جمهوری اسلامی افغانستان حملة انتحاری روز سه شنبه مورخ  31 حمل سال روان شهر کابل را که بالاثر آن تعدادی از هموطنان ما شهید و تعداد دیگری زخمی گردیدند به شدت تقبیح نموده، برای شهدای حادثه بهشت برین، برای بازماندگان آنان صبر جمیل و برای مجروحین شفای عاجل از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود، همچنان کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تصریح نمود که تحقیق در این راستأ جریان داشته نتایج آن عنقریب از طریق رسانه های جمعی به اطلاع هموطنان رسانیده میشود.
بعداً، کابینه جمهوری اسلامی افغانستان ارگانهای دولتی را موظف نمود تا لست زمین های خالصه دولتی خویش را هر چه عاجل غرض ثبت به اداره اراضی افغانستان و جایدادهای غیر منقول خویش را به وزارت مالیه ارسال نمایند.
طبق اجندا، معاون نظارت، ارزیابی و تفتیش ریاست عمومی ادارة امور ریاست جمهوری گزارش چگونگی تحقق پلان های صد روز دوم وزارت ها و ادارات دولتی را به جلسه ارایه و اضافه نمودند؛ بالاثر هدایت مصوبات قبلی کابینه، چگونگی تحقق پلانهای صد روز دوم وزارت ها و ادارت دولتی در دو بخش فعالیت های عمدة و فعالیت های فرعی پلان شده از سوی وزارت ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت که بر اساس آن در بخش فعالیت های عمده 64 فیصد آن اجرا، 29 فیصد در حال اجرا و 7 فیصد به تحقق نپیوسته، به همین ترتیب فعالیت های فرعی پلان شده وزارت ها و ادارات دولتی که در 8 وزارت و ادارة دولتی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت، 73 فیصد کل فعالیت ها به تحقق پیوسته، 13 فیصد در حال اجرا و 14 فیصد تا ختم صد روز دوم اجرا نگردیده است.
ایشان از نظارت عملی اجراآت وزارت ها و ادارات مبنی بر فعالیت ها در راستای تحقق پلانهای صد روزه توسط پرسونل آن معاونیت به جلسه گزارش ارایه از دستیابی به نکاتی که باعث عدم اجرای تعهدات میگردد یاد آوری و برای رفع آن پیشنهادات مشخصی را به جلسه کابینه ارایه نمودند.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان با تقدیر از ریاست عمومی ادارة امور ریاست جمهوری مبنی بر تحلیل پلان های صد روز دوم وزارت ها و ادارات دولتی، ارگانهای دولتی را موظف نمود تا از چگونگی اجراآت خویش پیوسته به ریاست عمومی ادارة امور ریاست جمهوری گزارش دهند و تحقق پلان های مربوط را با بودجه منظور شده همآهنگ نموده و ویب سایت وزارت ها و ادارات مربوط را به اسرع وقت ممکن فعال نمایند.
متعاقباً، وزیر تجارت و صنایع گزارش آن وزارت را در رابطه به چگونگی پیشرفت تعهدات افغانستان در عرصه تقنینی در قبال سازمان تجارت بین المللی (WTO) ارایه و افزودند؛ از جمله تعداد (20) قوانین مختلفه تحت سفارش سازمان تجارت بین المللی (WTO) به تعداد (3) قانون نافذ گردیده، به تعداد (6) قانون تحت کار شورای ملی، تعداد (3) قانون تحت کار کمیته قوانین، تعداد (6) قانون تحت کار وزارت عدلیه و همچنان به تعداد یک قانون تحت کار وزارت ها و یک قانون دیگر غرض توشیح به رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ارایه گردیده است.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه وزارت تجارت و صنایع را موظف نمود تا پلان منظم موعدی طی مراحل اسناد تقنینی مربوط سازمان تجارت بین المللی را مطابق ضرب الاجل آن سازمان ترتیب و طی مراحل نماید.
در ادامه، وزیر تجارت و صنایع و رئیس اداره ملی استندرد (انسا) طرح تورید تیل پترول مارک (A-80) را به جلسه مطرح و اضافه نمودند؛ از آنجائیکه تمام تیل مورد نیاز کشور از خارج تورید می گردد، دست یابی به تیل (A-92) میتواند چالش ها را در قبال داشته باشد، زیرا کشور ایران در حال حاضر صادرات تیل (A-92) را نداشته، همچنان کشور ترکمنستان نمی تواند تمام تیل مورد ضرورت کشور را تهیه نماید و از جانب دیگر نبود ذخایر استراتیژِک میتواند تاثیرات منفی را بجا گذارد، هکذا در حال حاضر استندردهای یورو (Euro 2) در جهان قابل تطبیق بوده که با استندردهای ملی افغانستان تطابق دارد، بناً لازم است تا برای تیل پطرول (A-80) اجازه تورید داده شود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان عجالتاً تورید تیل پترول مارک (A-80) را صرف برای مدت سه ماه مورد تائید قرار داده، اداره ملی استندرد (انسا) را موظف نمود تا مقدار سلفر تیل متذکره را تثبیت و بعد انقضای این میعاد طرح مقایسوی تیل توریدی (A-80) را با تیل (A-92) طور همه جانبه ارزیابی و به جلسه کابینه ارایه نماید.
سپس، وزیر عدلیه طرح مقرره تحصیلات عالی فوق لسانس را که بداخل (6) فصل و (36) ماده به منظور تنظیم امور مربوطه به تحصیلات عالی فوق لسانس (ماستری و دکتورا) در پوهنتون ها، تدویر برنامه های تحصیلات عالی فوق لسانس مطابق معیارهای ملی و بین المللی با اخد حق الاجرت (فیس) از محصلان ترتیب گردیده است به جلسه مطرح نمود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه طرح متذکره را مورد تائید قرار نداده، وزارت تحصیلات عالی را موظف نمود تا بعد از تائید استراتیژی آن وزارت از جانب کابینه طرح متذکره را طبق تذکر جلسه تصحیح و به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.
در ادامه، طرح تعدیل فقره های (4 و 8) ماده دهم مقرره امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی را بخاطر حل تقرر مجدد کارکنان ملکی که با استفاده از بورس های تحصیلی خارج و یا داخل کشور به اداره مراجعه ولی نسبت عدم موجودیت بست قبلی به اداره مربوطه جذب شده نمی تواند توسط وزیر عدلیه به جلسه مطرح گردید.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان وزارت عدلیه را موظف نمود تا مقرره متذکره را در همآهنگی با معاون دوم ریاست جمهوری طبق تذکر جلسه تصحیح و به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.
متعاقباً، طرح تعدیل فقره (2) ماده هفتم مقرره تنظیم حقوق تقاعد کارکنان افغانستان خدمات ملکی توسط وزیر عدلیه به جلسه مطرح گردید.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان وزارت های مالیه، عدلیه، اقتصاد، کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین را موظف نمود تا تعداد مستفید شونده و هزنیه مالی این طرح را مشخص نموده، طرح توافق شده را به جلسات بعدی کابینه ارایه نمایند.
به همین ترتیب، وزیر عدلیه اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو در افغانستان را که بداخل (3) فصل و (20) ماده به منظور تطبیق، هماهنگی و نظارت از برنامه های یونسکو در افغانستان، توسعه فرهنگ ملی، آموزش و پرورش، تأمین ارتباط میان ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی، فراهم نمودن زمینه سهم گیری نهاد های ذیربط در پروگرام های آموزشی و تحقیقات علمی و فرهنگی ترتیب گردیده است به جلسه ارایه نمود، که مورد تائید کابینه ج.ا.ا قرار گرفت.
بعداً، وزیر مالیه پیشنهاد های آن وزارت را مبنی بر تزئید مبلغ (98763561) افغانی کمک مالی کشور قزاقستان جهت تمویل اعمار یک پایه پل بالای دریای ایبک و اعمار دیوار استنادی در ولایت سمنگان بشکل ضمیمه بودجه انکشافی سال مالی 1395 و تزئید مبلغ (1290855682) افغانی کمک نهاد های تمویل کننده در بودجه عادی وزارت های دفاع ملی، امورداخله، اطلاعات و فرهنگ و رادیوتلویزیون ملی و مبلغ (52338859) افغانی در بودجة انکشافی وزارت های اطلاعات و فرهنگ و صحت عامه را به جلسه مطرح نمود، که مورد تائید کابینه قرار گرفت.
سپس، مقروضیت 59 شرکت داخلی و خارجی که در ریاست مالیه دهنده گان بزرگ آن وزارت ثبت و راجستر می باشند اما از سال 1388 الی سال 1392 مالیات ذمت خویش را نپرداخته اند توسط وزیر مالیه به جلسه مطرح گردید.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان پیشنهاد وزارت مالیه را در پرنسیپ مورد تائید قرار داده، آن وزارت را موظف نمود تا برای کمپنی های فعال داخلی مدت یکماه جهت پرداخت مقروضیت شان مهلت داده شود بعداً در تطبیق طرح ارایه شده اقدام نمایند.
متعاقباً، رفع مؤقت تعلیقات معاملات مالی با قوای بین المللی در افغانستان توسط وزیر مالیه توأم با پیشنهادهای گروپ کار مالیات تخنیکی پیرامون معافیت مالیات مفاد سهم و مالیه موضوعی در قراردادهای (BSA, SoFA, DiP Note – 202, MTA) به جلسه مطرح گردید.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان رفع تعلیق معاملات مالی (باز نمودن  حسابات  و همکاری در  فراهم نمودن لایسنس ها) قراردادیان خارجی (نظامی و ملکی) دولت ایالات متحده امریکا و قوای بین المللی در افغانستان را الی ارزیابی و  نهائی شدن پیشنهادات گروپ کاری مالیات تخنیکی پیرامون معافیت مالیات مفاد سهم و مالیۀ موضوعی از قراردادهای (BSA, SoFA, Dip Note – 202, MTA) از طریق کمیته مختلط، مورد تائید قرار داد.
بعداً، وزیر امور شهر سازی پیشنهاد آن وزارت را در مورد تغییر شخصیت حقوقی اداره انکشاف شهر جدید کابل را به ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت به جلسه مطرح نمود.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تغییر شخصیت حقوقی اداره انکشاف شهر جدید کابل را به ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت در پرنسیپ مورد تائید قرار داده، کمیته یی را به عضویت وزارت های مالیه، امور شهر سازی، ادارة اراضی افغانستان، ادارة انکشاف شهر جدید کابل و شاروالی کابل تحت ریاست معاون دوم ریاست جمهوری موظف نمود تا ابعاد حقوقی آن را طور همه جانبه بررسی نموده از نتیجه به جلسات بعدی کابینه گزارش دهند، همچنان به اداره انکشاف شهر جدید کابل وظیفه سپرد تا وجوه مورد نیاز را با وزارت مالیه تفاهم نموده پیشنهاد آن را به مقام ریاست جمهوری ارایه نمایند.
در ادامه جلسه، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گزارش سیستم آنلاین پاسپورت و موافقتنامه های امضأ شده را به جلسه مطرح و اضافه نمودند؛ بتاسی از هدایت مصوبه شماره (32) مورخ 4/9/1394 کابینه ج.ا.ا، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با همکاری ریاست پاسپورت وزارت امور داخله میکانیزمی را طراحی نموده اند که با تحقق آن زمان انتظار شهروندان کاهش یافته، نظارت دولت بر جمع اوری عواید پاسپورت بالا رفته، پروسه توزیع پاسپورت ساده و آسان شده و از طریق پست به متقاضیان رسانیده می شود، برای این منظور وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با شرکت مخابراتی افغان تلیکام، وزارت امور داخله و د افغانستان بانک موافقتنامه های را به امضا رسانیده است.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را موظف نمود تا طرح ارایه شده را توسط کمیته تخنیکی طور همه جانبه بررسی نموده و نتیجه آنرا به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.
سپس، وزیر تحصیلات عالی گزارش هیئت اعزامی وزارت تحصیلات عالی به ترکیه جهت بررسی امور مالی و تحصیلی محصلان افغانی در آن کشور را به جلسه مطرح،افزودند؛ عواملی چون پائین بودن سطح سویه آموزشی فارغان صنوف دوازدهم در ولایات مختلف کشور، تاخیر در پروسه انتقال پول بورسیه ها به ترکیه، عدم پرداخت به موقع معاشات محصلین، تاخیر در طی مراحل اسناد امور مالی و اجرای تخصیص از جانب وزارت مالیه، طولانی بودن دوره ماستری و دکتورا در پوهنتون های کشور ترکیه، امکانات محدود آتشه تحصیلی سفارت افغانستان در ترکیه و غیره موارد مشکلات موجود برای محصلین در کشور ترکیه بوده است.
کابینه جمهوری اسلامی افغانستان بعد از بحث همه جانبه به منظور کمک بیشتر برای محصلین افغانی مقیم ترکیه فیصله بعمل آورد تا وزارت تحصیلات عالی هیئت با صلاحیت استادان مجرب را به آن کشور اعزام تا بعد از اخذ امتحان سویه محصلین متذکره را تثبیت و طرح مشخص را غرض اتخاذ تصمیم به جلسات بعدی کابینه ارایه نمایند، عجالتاً امتیازات محصلین متذکره را به موقع انتقال دهند.
در اخیر جلسه، وزیر امور خارجه یادداشت تفاهم میان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری جمهوری اسلامی افغانستان و شرکت مشترک سهامی قرار داد غذائی جمهوری قزاقستان در زمینه تجارت محصولات زراعتی، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت کار و مصونیت اجتماعی نفوس جمهوری آذربایجان در زمینه های کار، مصونیت اجتماعی و استخدام، یادداشت تفاهم میان وزارت احیأ و انکشاف دهات جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت امورداخله کوریا پیرامون همکاری در ساحه جنبش اجتماعی نوین و موافقتنامه میان اردوی ملی جمهوری اسلامی افغانستان و اردوی  آزادیبخش جمهوری مردم چین پیرامون مساعدت بلاعوض نظامی چین را به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا