سیاست

رئیس جمهور غنی: فساد یک مصیبت فرا راه انکشاف کشور است

کابل باختر 17 ثور
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در کنفرانس اتحادیه اروپا تحت عنوان "مسیر فرا روی مبارزه با فساد در افغانستان" در رابطه به کارکرد های حکومت در راستای مبارزه با فساد اداری، سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این کنفرانس که در ارگ برگزار گردید و در آن بر علاوه اعضای کابینه، شماری زیادی از همکاران بین المللی حضور داشتند، رئیس جمهور غنی گفت: فساد یک مصیبت فرا راه انکشاف کشور است و حکومت در راستای مبارزه با آن هیچگونه تعللی نخواهد کرد. 
رئیس جمهور غنی در رابطه به کارکرد های دولت در زمینه مبارزه با فساد اداری و اینکه در ماه های آینده چه اهدافی را برای مبارزه با این پدیده در نظر دارد، گفت: ما باید نخست دستگاه دولتی را بازسازی کنیم تا کار های مهم دولتی مانند تدارکات، استخدام، مدیریت مالی و پالیسی سازی با شفافیت، وضاحت و پایداری اجرا گردد.
رئیس جمهور کشورافزود: ما باید به حلقه معافیت نقطه پایان بگذاریم، در سال گذشته اصلاحات در بخش های امنیتی و قضایی را در اولویت کار خویش قرار دادیم، ما باید سیستم قانونی را بنا نمائیم تا آنانی را که از قوانین سرکشی می کنند، مجازات کنیم و برای آنهایکه حق شان منحیث شهروند پایمال می گردد، عدالت فراهم نمائیم و ما باید سلوک زورگویی بالای مردم را پایان بخشیم و به غصب زمین و سؤ استفاده از محاکم اجازه ندهیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: حکومت ما یک خط مشی را برای مبارزه با فساد براه انداخته و ما همواره توانایی های خویش ارتقا داده ایم تا به تعهدات خویش جامه عمل بپوشانیم.
رئیس جمهور غنی افزود که ما در قضیه کابل بانک مبلغ ۲۵۰ میلیون دالر را حصول کردیم و دو تن از متهمین بانک مذکور را زندانی ساختیم، همچنان ۲۵ در صد مامورین گمرکات را از وظایف شان سبکدوش کردیم. وی افزود که بیشتر از ۴۵ کمپنی را بخاطر آغشته بودن به فساد، در لست سیاه گنجانیدیم و ۱۱ کمپنی دیگر در لست سیاه قرار خواهند گرفت.
رئیس جمهور کشور در زمینه اصلاحات ساختاری گفت که تدارکات که قبلاً از بزرگترین منابع فساد در دولت بود، دوباره ساختار سازی گردید، سیستم استخدام و تقرری ها در حال مسلکی شدن اند، سیستم های مالی دولتی به ویژه توانمند سازی اداره عالی تفتیش در حال ساختار سازی می باشند و همچنان جامعه مدنی تقویت گردیده است.
محمد اشرف غنی گفت که رئیس ستره محکمه و لوی څارنوال کشور که جدیداً رای اعتماد از ولسی جرگه بدست آورد، روح تازه در راستای اصلاحات در بخش قضایی کشور بخشیدند.
رئیس جمهور گفت که در جریان سال گذشته ما اولویت های خویش را در وزارت های امور داخله، ترانسپورت، معادن و معارف بخاطر پاک سازی از فساد تعیین کردیم.
رئیس جمهور غنی در رابطه به پیشرفت های وزارت امور داخله گفت که در راستای جلوگیری از فساد اداری ما سیستم معلوماتی منابع بشری و سیستم بانکی را کمپیوتری ساختیم و همچنان تدارکات عامه را مرکزی می کنیم تا سیستم شفاف و رقابتی را ایجاد کنیم.
وی راجع به تعهدات حکومت در برابر مردم گفت: دولت تمام جزئیات قرارداد های استخراج معادن را از طریق انترنت به نشر خواهد رساند، و سیستمی را ایجاد خواهد کرد تا مالکین اصلی مناقصه و مزایده کمپنی ها معلوم گردند.
محمد اشرف غنی گفت که فساد اداری در هیچ جایی قابل قبول نیست و برای مردم، فساد اداری در معارف، تخطی از نظام اخلاقی است. وی گفت که مردم بر حق هستند، زیرا دزدی بخصوص از تعلیم اطفال، جرم می باشد و رسوایی که در این بخش رخنه کرده است، هیچگونه توجیهی ندارد.
رئیس جمهور غصب زمین را بزرگترین فساد و میراث بجا مانده از ۱۵ سال گذشته دانست که هنوز هم شایع است.
رئیس جمهوری غنی، فساد را مصیبت و بلایی دانست که باید محو گردد و خاطر نشان کرد که هیچ کسی در رابطه به تعهدات حکومت افغانستان در زمینه مبارزه با فساد شک نکند و نه تنها من، بلکه تمام دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با فساد، متعهد می باشیم.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در اخیر سخنانش گفت که مبارزه علیه فساد اداری نه تنها بخاطر این است که کمک های بین المللی در جا های مناسب و بخاطر مقاصد خوب به مصرف برسد، بلکه این مبارزه در راستای احیای بنیاد ارزش های اخلاقی ملت ماست و ما در این مبارزه پیروز می شویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا