جهان

وزیر خارجه امریکا : می‌خواهیم از افغانستان علیه امریکا حمله صورت نگیرد

واشنگتن – صدای امریکا – 14 اسد – باختر
مایک پمپیو، وزیر امورخارجۀ امریکا دیروز گفت که واشنگتن به خروج از افغانستان مایل است، اما نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به سکوی حملات علیه امریکا تبدیل شود.
پمپیو دیروز در سدنی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع آسترالیا گفت: " دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا به گونه آشکار گفته است که به یک راه حل دیپلماتیک در افغانستان تمایل دارد. راه حلی که اجازه دهد منابع خویش در افغانستان را کاهش دهیم و در عین زمان اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هیچ زمانی،  به سکوی حملات علیه امریکا تبدیل نشود."
خانم لیندا رینالدس، وزیر دفاع آسترالیا نیز گفت که یگانه راه پایان جنگ درافغانستان، توافق از طریق مذاکره است.
او در اشاره به نتایج مذاکرات صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: "ما در انتظاریم، اما تا حال تصمیمی اتخاذ نکرده ایم و بر اساس موضوعات و اولویت های منطقه یی، ملاحظات خویش در افغانستان را خواهیم داشت، اما هر کاری که انجام می‌دهیم بر اساس مشوره حکومت افغانستان خواهد بود."
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای مصالحه افغانستان، دور هشتم مذاکرات با نمایندگان طالبان را در قطر آغاز کرده است.
خلیلزاد در صفحۀ تویترش نیز تاکید کرده است که خروج نیروهای بین المللی از افغانستان بر اساس شرایط موجود در منطقه صورت خواهد گرفت نه در توافقنامۀ با طالبان.
او نوشته است: " ما به دنبال یک توافقنامۀ صلح هستیم نه توافقنامه خروج، توافقنامۀ صلحی که زمینه خروج را مساعد کند. حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط می‌باشد و هر گونه خروج هم وابسته به شرایط خواهد بود."
طالبان نشانه هایی از تمایل برای توافق نشان داده اند. ما برای رسیدن به یک توافق خوب آماده ایم.
اما سهیل شاهین، سخنگوی نمایندگی سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که بحث عمدۀ مذاکرات ، تعیین جدول زمانی خروج نیروها از افغانستان خواهد بود.
سهیل شاهین، در صفحۀ تویترش نوشته است: " امروز مذاکرات را آغاز کردیم و ممکن چند روز جریان بیابد. اگر توافقنامه نهایی شود، پس بر اساس آن، در یک زمان معین تمامی نظامیان خارجی از افغانستان بیرون خواهند شد و زمینه برای مذاکرات با جناح‌های افغان نیز مساعد خواهد شد."
دور هشتم مذاکرات میان نماینده امریکا و طالبان در قطر روز شنبه آغاز شده است و هر دو طرف امیدوار اند در اخیر این دور مذاکرات به توافقی دست یابند.  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا