اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /21 حوت / باختر
با گذشت حدود هفت ماه از شکل گیری دوباره امارت اسلامی در افغانستان، دید جهانی نسبت به کشور ما، از دید نظارتی به یک دیدگاه فعال و مثبت که با اندیشه تعامل و همکاری همراه است مبدل شده است.
مبصرآژانس باختر می نگارد؛ با گذشت هفت ماه از ایجاد دوباره امارت اسلامی در افغانستان، امارت اسلامی در تعامل اش با جهان خارج موفق بوده است و با یک دیپلماسی آرام توانسته است که دیدگاه جهانی را نسبت به افغانستان در جهت مثبت تغییر دهد.
چنین یک تغییر را می توان در نشست های بین المللی، منجمله مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه دریافت، این نشست به روز جمعه در شهر آنتالیا ترکیه با شرکت حدود دوصد نماینده از کشورها و نهاد های جهانی برگزار شده است که در آن از امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز به گونۀ رسمی هم دعوت شده است.
هرچند این نشست در باره جنگ اوکراین و روسیه برگزار شده است، اما گفت وگو در باره افغانستان نیز بخشی از این نشست است، گفته شده است موضوعات مهم در بارۀ افغانستان مانند رشد اقتصادی، آموزش وپرورش سهولت های تجاری و حمل و نقل هوایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
هیئت افغانی درحاشیه این نشست تماس و ملاقات های با نمایندگان شماری از کشور ها منجمله نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان داشت و این فرصت مساعد شد که باردیگر جهانیان از موضع سازنده امارت اسلامی در قبال مسایل مربوط به افغانستان آگاه شوند وهیئت افغانی، دیدگاه دیگران را هم بشنوند.
شرکت نمایندگان دپیلماتیک امارت اسلامی در نشست های منطقه یی وبین المللی ثابت می کند که امارت اسلامی در یک تعامل آرام و سازنده توانسته است که معقولیت ها و واقعیت های جاری جامعۀ افغانی را برای جامعۀ بین المللی منعکس کند و این باعث شده است که امروز ازامارت اسلامی به عنوان یگانه مرجع تصمیم گیری سیاسی و اجرایی در افغانستان یاد شود، این واقعیت را باید پذیرفت که اعتماد و باور نسبت به امارت اسلامی با گذشت هر روز بارور تر می شود.
امیر خان متقی، سپرست وزارت خارجه درحاشیه این نشست در مصاحبۀ با یک رسانه ترکی گفته است«امارت اسلامی تمام شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است و باید از سوی جهان به رسمیت شناخته شود و دارایی های افغانستان آزاد شوند وبا افغانستان تعامل انجام شود و این حق مردم افغانستان است.»
جامعه جهانی با خاموشی این واقعیت را پذیرفته اند که امارت اسلامی تمامی معیار ها وشاخص را برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعۀ بین المللی را تکمیل کرده است، برخورد جامعۀ جهانی با امارت اسلامی چنان که امیر خان متقی می گوید، «برخورد با یک کشور به رسمیت شناخته شده است» و این که، این کاربه گونۀ رسمی صورت نمی گیرد در عقب آٖن ماجرا های دیگر نهفته است که زادۀ اندیشه های کین توزانه شماری معینی از کشور ها است که می خواهند به خاطر رسیدن به اهداف راهبردی شان در سطح منطقه و جهان، امارت اسلامی را تحت فشار قرار دهند.
امارت اسلامی با حل بسا از مشکلات زمینه آموزش دو بارۀ دختران را در مقاطع مختلف مساعد کرده است که با این کار، روند آموزش وپرورش در کشور دوباره سیرعادی خود را خواهد گرفت و با آغاز سال جدید میلیون ها شاگرد شامل دختر و پسر به مکاتب خواهند رفت، از فعالیت آزاد رسانه ها در داخل دساتیر دینی و سنن مردم افغانستان حمایت می شود، فعالیت بانک ها وارد مسیرعادی خود می شود، فعالیت های تجاری و اقتصادی با کشور های همسایه و منطقه سیر عادی خود را دارد، از تجار ملی و صعنت کاران حمایت می شود وزمینه گسترش فعالیت آنان مساعد شده است و هر روز به شمار نمایندگی های فعال سیاسی در افغانستان افزوده می شود.
همه اینها نمایانگر تحقق تعهدات و مسوولیت های است که امارت اسلامی در برابرمردم و کشور دارد، پس این زیبنده نیست که امارت اسلامی به رسمیت شناخته نشود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا