سیاست

رئیس جمهور کرزی با تاکید برآغاز رسمی پروسه صلح، خواهان آزادی کامل ملا عبدالغنی برادر گردید

رئیس جمهور کرزی با تاکید برآغاز رسمی پروسه صلح، خواهان آزادی کامل ملا عبدالغنی برادر گردید
صدراعظم پاکستان: ما به همکاری خویش در زمینه تسهیل پروسه صلح افغانستان ادامه میدهیم
کابل/9/قوس/باختر
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با میا نواز شریف صدراعظم پاکستان که جهت سفر رسمی  یک روزه صبح امروز به کابل آمده بود، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در ارگ انجام شد، هر دو جانب در مورد گسترش روابط میان دو کشور، پروسه صلح افغانستان، توسعه همکاری های تجارتی و ترانزیتی و همچنان مبارزه با تروریزم و افراطیت و ازبین بردن پناهگاهای تروریزم، بحث و تبادل نظر کردند.
جانب افغانستان در این دیدار ضمن تاکید برآغاز رسمی پروسه صلح، از صدراعظم پاکستان خواهان آزادی کامل ملا عبدالغنی برادر و رهایی سایر طالبان افغان از زندانهای پاکستان گردید.
جانب پاکستان موافقت نمود که زمینه ملاقات ملا برادر را با خانواده  اش مساعد می سازد و با رهایی کامل وی موافقت دارد اما این موضوع باید با جانب امریکا نیز مطرح گردد.
هر دو جانب بر همکاری و نقش سازنده ایالات متحده امریکا در پیشرفت پروسه صلح افغانستان تاکید کردند.
رئیس جمهور کشور موضوع از بین بردن پناهگاه های تروریزم را  مهم دانسته، بر مبارزه جدی هردوکشور در این راستا تاکید نمود.
پس از دیدار های دوجانبه و چندین جانبه، حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی و میا نواز شریف صدراعظم پاکستان در یک کنفرانس مشترک خبری اشتراک نمودند.
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در این کنفرانس خبری ضمن خوش آمدید به صدراعظم پاکستان گفت که پس از انتخاب میا نواز شریف منحیث صدراعظم پاکستان، روابط میان دو کشور بهبود یافته است.
رئیس جمهورکشور گفت: من امروز با صدراعظم پاکستان در رابطه به مسایل مختلف صحبت کردم، در مورد پیشبرد پروسه صلح و اقدامات عملی در این رابطه و همچنان نقش مشترک افغانستان، امریکا و پاکستان در پروسه صلح نیز صحبت صورت گرفت.
وی گفت: هر دو جانب به طور واضح بیان کردیم که تروریزم و افراطیت برای افغانستان و پاکستان خطرناک است و در زمینه از بین بردن پناهگاه های تروریستان در منطقه نیز بحث کردیم.
رئیس جمهور کشور گفت: آرزومندم که افغانستان و پاکستان بتوانند در مبارزه مشترک بر ضد تروریزم و از بین بردن پناهگاه های تروریستان موفق شوند و بدون شک هر دو کشور با همکاری خوب در این زمینه می توانند به موفقیت برسند.
رئیس جمهور گفت که صدراعظم پاکستان بخاطر همین نیت شان از صلاح الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح به پاکستان دعوت کرد و موصوف در آنجا یک سلسله ملاقات ها را انجام داد.
در این کنفراس خبری میا نواز شریف صدراعظم پاکستان، گفت: پاکستان خواهان روابط دوستانه با افغانستان در یک فضای حسن همجواری بوده که بر مبنای اصول احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر استوار باشد.
وی گفت: یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات و متحد برای پاکستان منفعت حیاتی دارد و به همین دلیل در آغاز مرحله کارم همکاری سازنده با افغانستان را در صدر اولویت ها قرار دادم.
صدراعظم پاکستان افزود: دیدگاه ما برای همجواری صلح آمیز و مرفه، زمانی تحقق می یابد که صلح و ثبات در افغانستان تامین گردد و روابط استوار به روحیه همکاری میان دو کشور ایجاد شود.
نواز شریف گفت: به منفعت همه ماست تا روند انتقال امنیتی و سیاسی در افغانستان به صورت صلح آمیز پایان یابد.
وی تاکید کرد که پاکستان همواره از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کرده است.
صدراعظم پاکستان گفت: من به رئیس جمهور کرزی اطمینان دادم که پاکستان به همکاری خویش در زمینه تسهیل پروسه صلح ادامه خواهد داد.
سپس صدراعظم پاکستان و هیات همراه در ضیافتی اشتراک کردند که به افتخار شان از جانب رئیس جمهور کشور ترتیب گردیده بود.
در این ضیافت که شماری از نامزدان ریاست جمهوری کشور بنابر دعوت رئیس جمهور کشور نیز حضور داشتند، رئیس جمهور کرزی ضمن خوش آمدید به صدراعظم پاکستان گفت: امیدوارم افغانستان و پاکستان طوریکه برادر و همسایه هستند در زنده گی روزمره شان نیز به بهترین روابط میان دو برادر برسند و راه رسیدن به این هدف مبارزه علیه تروریزم و افراطیت است که هر دو کشور را تهدید می کند.
صدراعظم پاکستان در این ضیافت ضمن تشکر از مهمانوازی و استقبال گرم رئیس جمهور کرزی از وی و هیات همراه اش گفت: من پیام دوستی و حسن نیت پاکستان را با خود آورده ام و این را ماموریت خود می پندارم که با رهبری دولت افغانستان جهت تحقق آرزو های مردمان کشور های مان به صلح، رفاه و آسایش کار کنیم.
نواز شریف گفت که رکن دیگر سیاست ما همانا تقویت همکاری های اقتصادی و تجارتی است که در این راستای متعهد شدیم تا یکجا با افغانستان تلاش نماییم که میزان تجارت میان دو کشور را تا سال ۲۰۱۵ به پنج میلیارد دالر افزایش دهیم و می توانیم به اطمینان بگوییم که همکاری روز افزون ما در ساحات تجارت و غیره در حال رشد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا