تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاه به نشرات شماری از روزنامه های غیر دولتی در کابل

کابل/ اول میزان/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که به دسترس قرار گرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.
گزارشگر آژانس باختر؛ با توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها پرداخته است.
روزنامه 8صبح٬ درصفحه اول زیر عنوان ده ها کشته و زخمی هم زمان با ادامۀ مذاکرات٬ جنگ خون بار٬ حتا در روز جهانی صلح نگاشته است: در شرایطی که جهانیان روز بین المللی صلح را تجلیل کردند، شهروندان افغانستان روزخونینی را پشت سرگذاشتند.
درجریان یک شبانه روزگذشته، ده ها مورد تلفات غیرنظامیان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح ثبت شده است.
روزنامه در همین صفحه تحت عنوان درج نام مادر در تذکره برقی اختیاری است٬ نوشته است: تذکره برقی مظهر هویت یک شخص است. هویت یک شخص در برگیرنده شهرت مکمل شخص است که شامل نام تخلص، نام پدر، نام مادر، نام پدرکلان، ملیت و قومیت٬ تاریخ تولد با تفکیک روز٬ ماه و سال، محل تولد، سکونت اصلی و سکونت فعلی است.
روزنامه آرمان ملی٬ در برگ نخست زیر عنوان مک مستر: «خروج امریکا از افغانستان اشتباه است» چنین نگاشته است: اچ آر مک مستر، مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهور ترامپ به تازگی گفته است که خروج نظامیان امریکایی از کشورهای مثل افغانستان و جرمنی از چشم انداز درازمدت امنیتی، اشتباه است. او در مورد همکاری با حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور خواستار تعهدات پایدار شده است.
همچنان این روزنامه در صفحه هفتم مطالبی تحت عنوان فشار گروه های مسلح و مذهبی بر آواز خوانان محلی در فاریاب نوشته است: آواز خوان های محلی در فاریاب تحت فشار گروه های مسلح مخالف دولت و افراد محافظ کار مذهبی نمی توانند فعالیت کنند.
روزنامه اطلاعات روز٬ مطلب زیر عنوان دفع حمله طالبان در پنجشیر، سه طالب بازداشت شدند٬ نوشته است: غلام محمد محمدی٬ سخنگوی قومندانی پولیس پنجشیر به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان این حمله هایشان را حوالی ساعت پنج صبح امروز از استقامت کاپیسا بر پاسگاه های امنیتی در روستای “دربند” ولسوالی عنابه٬ راه اندازی کردند.
آقای محمدی افزود که تعداد جنگ جویان گروه طالبان در این حمله شش نفر بودند و در جریان درگیری سه نفر آنان بازداشت شده اند.
این روزنامه ها٬ اخبار و گزارش های را در بارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نیز نشر کرده اند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا