گزارش ها

حکومت وحدت ملی در تلاش جذب حمایت جامعه جهانی است

کابل باختر/ 16/ قوس
ایالات متحده امریکا یک هزار سرباز دیگر را به شمار سربازان اش که پس از سال 2015 درافغانستان باقی میمانند، اضافه کرد.
چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده امریکا که آخرین روزهای کاری اش را سپری میکند روز گذشته در نشستی مشترک با محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرد که این تغییر درشمار نیروهای ما در افغانستان و به دستور بارک اوباما رییس جمهور امریکا و به منظورپرکردن خلاء آن کمیت عساکر که باید ازسوی کشورهای دیگر عضو ناتو تکمیل گردد صورت گرفته است .
قبل براین ایالات متحده امریکا اعلام کرده بود که پس از سال 2014 میلادی فقط نه هزار و هشتصد سرباز این کشور به هدف ماموریت جدید زیرنام حمایت قاطع درپهلوی نیروهای امنیتی افغانستان باقی خواهند ماند.
اما وزیر دفاع امریکا گفته است که این تصمیم جدید ماموریت امریکا برای سال های پیشرو در افغانستان تغییر نخواهد کرد و هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان باردیگر به پناه گاه القاعده و حامیانش تبدیل شود.
این درحالیست که ماه های اخیر حملات تروریستی درافغانستان بخصوص شهر کابل افزایش یافته است و باعث تلفات افرادملکی گردیده است و علت افزایش حملات گروهی و تروریستی دشمنان مردم ، اعلام خروج نیروهای بین المللی از افغانستان میباشد و نگرانی های مردم را در داخل و خارج از کشور بیشتر ساخته است.
جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا این را درک کرده اند که با اعلام خروج تدریجی نیروهای بین المللی ازافغانستان ، القاعده و حامیانش بخاطر رخنه کردن به افغانستان درتلاش هستند تایکبار دیگر دربخش های این کشور تسلط پیدا کنند.
روزنامه نیویارک تایمز چندی قبل نوشته بود که رییس جمهور امریکا بی سروصدا تصمیم گرفت تا نیروهای امریکایی درافغانستان پس از سال 2014 اجازه شرکت درجنگ مستقیم با القاعده و طالبان را داشته باشد.
چاک هیگل با درک این موضوع گفته است طالبان به حملات تهاجمی خود ادامه میدهند واین قابل پیش بینی است که آنان هرکاری که از دست شان برمی آید برای تضعیف کردن دولت جدید افغانستان انجام خواهند داد، با این هم آنان شکست خورده اند باردیگر موفق نخواهند شد.
وزیر دفاع امریکا با تقدیرازنیروهای افغان گفت که اطمینان دارم نیروهای افغان می توانند با مشکلات که پیش رو دارند به صورت موفقیت آمیزی پیروز خواهند شد.
ازسوی دیگر نخست وزیرانگلستان نیزدرنشست لندن برتوانایی های نهادهای امنیتی کشور تاکید کرده گفته است درگذشته افغانستان محل آموزش نیروهای القاعده بود ولی اکنون نیروهای افغانستان که شماری آن به بیش از سه صد و چهل هزار نفر میرسد خود قادر به تامین امنیت کشور شان هستند او به عنوان مثال گفت که تامین امنیت دربرگزاری انتخابات دوراول و دوم ریاست جمهوری امسال نشانۀ از قوت این نیروهامیباشد.
دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان تعهد کرد که کشورش و جامعه جهانی افغانستان را تنها نخواهند گذاشت و افغانستان را از رهگذرنظامی و مالی کمک خواهند کرد.
انگلا مرکل نخست وزیر آلمان همچنان برادامه حمایت کشورش از حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید کرده است که حکومت آلمان با پارلمان این کشور به گونۀ مشترک به پشتیبانی از افغانستان ادامه خواهد داد و به همین منظور آلمان هشتصد و پنجاه سرباز خود را درافغانستان به هدف ماموریت جدید درکنار نیروهای امنیتی کشور درپارلمان آنکشور تصویب کرده است.
تعهدات کشورهای بزرگ دربخش نظامی و اقتصادی برای افغانستان نشان میدهدکه حکومت وحدت ملی درتلاش است تا ازاین فرصت های بوجود آمده بتوانند توجه جامعه جهانی را در آوردن ثبات و تامین امنیت درافغانستان از راه های مختلف جلب کند تا مردم یک امیدواری بیشتر نسبت به آینده شان داشته باشند.
اینها همه نشانه های آن است که افغانستان چون گذشته از حمایت قوی جامعه جهانی برخوردار است ضمناً دولتمردان این کشور نیز گفته اند که به گذشته نگاه نمیکنند، بل با افغانی ساختن تمامی امور به پیش خواهند رفت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا