سیاست

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی : طالبان با لجاجت به دنبال وقت‌تلفی در مذاکرات اند

کابل/ 7 سرطان/ باختر
داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که طالبان با لجاجت به دنبال وقت ‌تلفی در مذاکرات صلح اند و تعهدی به پیشرفت گفت‌‌وگوها نشان نمی‌دهند.
به گزارش خبرنگار آژآنس باختر؛داکتر عبدالله عبد الله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی امروز در یک نشست خبری گفت: پیش‌بینی موافقت‌نامۀ دوحه این بود که به دنبال خروج قوای بین‌المللی از افغانستان ما به صلح نزدیک می‌شویم، متاسفانه آن پیشرفتی که باید، در میز مذاکرات حاصل می شد، نشد، طالبان نمی‌خواهند وارد بحث‌های اصلی شوند. با خروج نیروهای خارجی دیگر بهانه‌یی برای تداوم جنگ، تخریب زیربناها و نهادهای خدمات عامه وجود ندارد. هرچند از آغاز، حضور نیروهای خارجی یک بهانه بود.
او گفت که راه خوب برای مردم افغانستان پیگیری اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکرات است، اما این کار با تلاش‌های یک‌جانبه نتیجه ندارد. اگر محاسبه طرف مقابل این باشد که از طریق جنگ به پیروزی می‌رسد، در اشتباه است.
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی از تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای مبارزه با هراس‌افگنی و مقابله با تحرکات طالبان قدردانی کرد و افزود: نیروهای دفاعی و امنیتی افتخار ما استند و کار آنان تضمین کنندۀ صلح در کشور است. چیزی که ایجاب می‌کند در این راستا، اجماع مردم در حمایت از صلح و نیروهای امنیتی است. در جاهایی که مردم در کنار نیروهای خود ایستاده اند، قابل قدر است. صلح همیشه خواست مردم افغانستان است، اما اگر جنگ تحمیل شود، طبعاً چاره‌یی جز دفاع وجود ندارد.
داکتر عبدالله در مورد سفر اخیر هیئت رسمی دولت به واشنگتن گفت که سران امریکا به ویژه رییس‌جمهور ، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی، اعضای کانگرس و مجلس سنای ایالات متحده امریکا، به حمایت از روند صلح، اجماع منطقه‌یی در حمایت از مذاکرات و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تأکید ورزیدند. پیام مقام‌های واشنگتن در مورد صلح و حمایت از نیروهای امنیتی و تمویل و کمک به این نیروها واضح بود. رهبران امریکا از کمک 3.3 میلیارد دالر به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و 350 میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تعهد کردند. آنان همچنان وعده سپردند که با همکاران و متحدان شان دربارۀ ادامۀ کمک به افغانستان کار خواهند کرد.
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افزود با پایان حضور نظامی ایالات متحده امریکا و ناتو در افغانستان، فصل جدید روابط و مناسبات میان دو کشور آغاز می‌شود. اما پایان حضور نظامی به معنای ترک و بی‌علاقگی امریکا به افغانستان نیست.
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در پایان گفت: در حالیکه عزم و ارادۀ ما به تعقیب گفت‌وگوها و رسیدن به راه حل سیاسی و غیرنظامی ادامه پیدا می‌کند، اما اطمینان می‌دهیم که کسی بخواهد راه حل نظامی را تحمیل کند به این هدف نمی‌رسد.بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا