فرهنگ

آرشیف ملی یک منبع غنی برای پژوهش و تحقیق

کابل 2 میزان / باختر
نمایشگاه نسخ خطی  و اسنادتاریخی در آرشیف ملی امروز افتتاح شد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر:  پوهاند محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حین افتتاح  نمایشگاه از آرشیف ملی به عنوان یک انستیتوت تحقیقی  و پژوهشی یاد کرد که موجودیت آن برای باز گو نمودن وقایع گذشته یک  نیاز مبرم در جامعه است و یکی از افتخارات و هویت کشور میباشد .
باوری افزود : سند آرشیف گواه یک  حادثه نیست بلکه  میتوان از محتوای آرشیف شهادت یک حادثه را تحلیل کرد.
به گفته وی : این چنین محافل و نمایشگاه ها باید به خاطر اذهان مردم بیشتر گسترش یابد تا اسناد نایاب آرشیف به معرفی گرفته شود ونیزمردم بدانند که درآرشیف اسناد مهمی برای محققان و پژوهشگران وجود دارد تا ازان استفاده کنند ما هزاران جلد کتاب از گذاشته ها داریم واین سند های تاریخی میتواند درمناسبت های مختلف بیرون کشیده شود و معرفی گردد.
محمد هارون نوری سرپرست آرشیف ملی حین افتتاح نمایشگاه متذکره گفت : آرشیف دردنیای امروز ازاهمیت ویژه ای برخوردار است وبه عنوان یکی  از منابع تحقیقی ومطالعاتی به حساب  می آید.
به گفته وی آرشیف ملی افغانستان نیز همانند سایرآرشیف های جهان  به عنوان مرکز حفظ آثار و اسناد تاریخی که  بیانگر هویت فرهنگی  کشور ما می باشد وهمه روزه به نیاز و سوالات محققان وپژوهشگران داخلی وخارجی، پاسخ میگوید .
عبدالرشید عثمان مسوول بخش نسخ خطی  آرشیف ملی به خبرنگار آژانس باخترگفت : نه هزار جلد نسخه  خطی  به شمول قطعه خط ها و رساله های که  ازقرن اول هجری قمری میباشند در آرشیف ملی نگهداری میگردد که شامل  نسخ قرآن شریف ، تفاسیر،احادیث ، ادبیات ، نجوم وسایر آثاراست .
اوافزود: این نسخه ها به انواع مختلف  در کاغذ ها و پوست ها وتکه های مختلف به زبان های مختلف از جمله عربی ، دری ، پشتو، ازبکی ،اردو … تحریر شده که برخی از آنها توسط خطاطان نامور کشور چون میرعلی  هیروی، میراعماد  حسینی ، میرعبدالرحمن ، میرعبدالرشید ، عطامحمد ، سید داود حسینی  ،سید محمدایشان و فیض کابلی وبرخی دیگران دیزاین وتحریر شده اند .
به گفته وی تمام این نسخه های خطی و اسنادتاریخی به شکل ابتدایی حفاظت میگردد که خوشبختانه از اثرسعی وتلاش کارمندان این نهاد تا کنون همه این ها ثابت باقی مانده اند.
این نمایشگاه الی یک هفته به روی علاقه مندان باز میباشد .جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا