امنیت

منشی عمومی ناتو: ناتو در حال توسعه نیروی هوائی افغانستان است

تهران – ایرنا – ۸ جوزا – باختر
«ینس استولتنبرگ»، منشی عمومی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان در حال توسعه نیروی هوائی افغانستان است و تاکنون به پیشرفت های زیادی در این زمینه دست یافته است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از ایرنا، استولتنبرگ روز جمعه  طی مصاحبه ئی افزود که نیروی هوائی افغانستان، در حال حاضر هلیکوپتر‏ها و هواپیماهای جنگی و پیلوتان بیشتری در اختیار دارد و نیروهای ویژه بیشتر آموزش داده ، اما همچنان به رهبری بهتر برای مبارزه با فساد نیاز دارد.
وی افزود که فساد اداری در افغانستان، نیروهای نظامی این کشور را تضعیف می‎کند و پشتیبانی سیاسی هم‎پیمانان ناتو را نیز متأثر خواهد ساخت.
استولتنبرگ گفت که ناتو در بدل کمک ‏ها به افغانستان، از حکومت این کشور می ‏خواهد برای تشکیل نهادهای نیرومند و قابل اعتماد، انجام اصلاحات و مبارزه با فساد اداری، به صورت جدی اقدام کند.
منشی عمومی ناتو افزود که افغانستان به پیشرفت‏هائی دست یافته است، اما به گفته وی، این پیشرفت ها، کافی نیست.
کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه گذشته در بروکسل پایتخت بلجیم بر تداوم ماموریت نظامیان این سازمان در افغانستان و کمک به این کشور به توافق رسیدند.
وزارت دفاع امریکا وعده داده است که تا 4 سال آینده 60  هلیکوپتر نظامی آمریکایی را به افغانستان تحویل دهد.
همچنین هند نیز سال گذشته 4  هلیکوپتر نظامی روسی به افغانستان کمک کرد.
این کمک های نظامی قابلیت نیروی هوائی افغانستان را در مقابله با گروه های مسلح مخالف افزایش داده است، اما گروه طالبان در دو سال گذشته چند بار مدعی شده که برخی از این  هلیکوپترهای نظامی را ساقط کرده است.
نیروهای ناتو در افغانستان در حال حاضر از هلی کوپترهای ترانسپورتی« C-27 A» و « MI-17»، هلیکوپتر مسلح « M-35 » و  هلیکوپتر حمایوی «A-29 » استفاده می کنند.
نیروی هوایی افغانستان در حال حاضر نزدیک به 7 هزار پرسونل دارد که از این تعداد نزدیک به 300 تن از آنان غیرنظامی هستند. اغلب پیلوت های افغان دوره های آموزشی حرفه ای خود را در آمریکا می گذرانند . ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا