سیاست

طالبان دعوت گفتگوهای صلح را رد کردند

کابل باختر/ 27/ حوت
یک آژانس خبری غربی ازقول یک عضو شورای رهبری طالبان نوشته است که این گروه دعوت به مذاکرات را که قراربود درماه مارچ برگزار گردد ردکرده اند.
یک عضو شورای رهبری طالبان که وابسته به شورای کویته است به خبرگزاری رویترز گفته است که گروه طالبان دوهفته قبل با برگزاری یک نشست پنهانی چگونگی دعوت از آنها به میز مذاکره را بررسی کردند مگر درنهایت این دعوت رد شده است.
این عضو شورای رهبری طالبان تائید کرده است که آنها قبل از برگزاری اجلاس شان دیدار محرمانه با مقامات پاکستانی  داشته اند و پاکستان ازآنها درخواست فرستادن افراد با صلاحیت شان را غرض مذاکره با حکومت افغانستان کرده بود مگر آنها این دعوت را ردکردند . اوگفته است که آنها به عوض مذاکره با دولت افغانستان روی عملیات های جنگی تمرکز دارند و قوماندانان و افراد آنها یا به افغانستان اعزام شده اندو یا هم درحالی اعزام شدن اند.
این عضو شورای رهبری طالبان واضح ساخته که شماری از اعضای رهبری طالبان علاقمند به مذاکرات صلح بوده اند مگر کشاندن قوماندانان ما به این پروسه یک رویا خواهد بود.
ازاین گفته موصوف این واقعیت برملا میگرددکه رهبری طالبان آن گونه که گفته میشود برقوماندانان شان تاثیر گذار نیستند درحالیکه میدان جنگ بدست قوماندانان است .
آگاهان سیاسی پاکستان به این عقیده اند که رد درخواست پاکستان ازسوی طالبان نمایانگر آن است که طالبان به دوستان سنتی شان نیز پشت کرده اند  و این میتواند برای پاکستان نیز پیامد های ناگوار داشته باشد زیرا طالبان پاکستانی بار ها گفته اند که آنها از طالبان افغان پیروی میکنند و این خطر وجود دارد که فعالیت طالبان درپاکستان نیز گسترش یابد.
این آگاهان میگویند که رهبران وقوماندانان طالبان ضمن آنکه درپاکستان حضور داشتند به کشورهای قطر ، امارات عربی و بعضی کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس نیز دررفت و آمد بوده اند یعنی طالبان برعلاوه پاکستان، آدرس های دیگر نیز دارند درحالیکه طالبان دعوت به مذاکره را رد کرده اند. اخباری وجود داردکه میرساند حکومت پاکستان به مقامات افغان اطلاع داده که دیگرتمایلی به نقش میزبانی ندارد و دولت افغانستان میتواند با دفتر طالبان دردوحه تماس گیرد.
این مطلب ازسوی روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان منتشر شده است، ولی دولت افغانستان تاکنون دراین خصوص اظهار نظری نکرده است.
باید گفت که درنشست اخیر گروه هماهنگی موسوم به نشست چهارجانبه که شامل کشورهای افغانستان ، پاکستان ، چین و امریکا است توافق شد که مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان در ماه مارچ برگزار گردد.
آگاهان سیاسی افغان دررابطه به موقف گیری اخیر طالبان درخصوص مذاکرات صلح میگویندکه این مساله برای افغانها چندان تعجب کننده نیست زیرا طالبان همیشه باگفتگوهای صلح مخالفت میکردند این مخالفت کار و اندیشه آنها نبوده بل هدایت دیگران است که بر آنها تحمیل میشود.
لجاجت طالبان درزمانیکه آنها یک رهبر واحد داشتند وجود داشت و حالا که این گروه به چنددسته تقسیم شده و هرکدام درخط و فکر خود روان اند نمیتوان ازآنها انتظار داشت که صلح ومنافع افغانی را تعریف کنند.
درهمین حال یک آگاه سیاسی افغان گفته است که طالبان به جز یک پروژه و یا شرکت امنیتی چیزی دیگری نیستند هرکی با آنها به توافق رسید این گروه برای آنها کارمیکند دراینجا مادیات مطرح است و حالا طالبان در مسیر انکشافات جهانی و منطقه یی برای خود جا پیدا میکنند اکنون نه تنها امریکا و پاکستان و کشورهای حوزه خلیج ، کشورهای رقیب آنها نیز با طالبان سروکاردارند و از آنان استفاده میکنند .
بایدگفت که طالبان درحالی مذاکره با دولت افغانستان را ردمیکنند که چندی قبل رهبران حکومت وحدت ملی هشدار دادند که طالبان گزینه جز مذاکره ندارند و اگر رد کنند سرکوب میشوند.
همچنان کشورهای شامل درنشست چهارجانبه نیز گفته اند که اگر طالبان صلح را ردکنند سرکوب میشوند.
اکنون آگاهان سیاسی به آدرس این چهار کشور میگویندکه طالبان صلح را ردکردند وحالا وقت عمل برای سرکوب نمودن آنها است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا