سیاست

سخنرانی وزیر خارجه چین در کنفرانس بن وزیر خارجه جمهوری چین: جامعه بین المللی باید از روند صلح و بازسازی تحت رهبری و مالکیت افغانستان جداً حمایت کند، به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد و حق حکومت افغانستان و مردم آنرا برای تعیین س

جلالتمآب رئیس جمهور کرزی،

جلالتمآب داکتر زلمی رسول، وزیر امور خارجه افغانستان

جناب آقای ویسترویله وزیر خارجه آلمان،

خرسند هستم که در میان شما در کنفرانس بین المللی افغانستان در بن هستم. این کنفرانس در واقع نخستین کنفرانسی است که از جانب افغانستان میزبانی میگردد و دارای اهمیت ویژه برای افغانستان و تمامی جامعه جهانی است. میخواهم مراتب سپاس خود از آلمان را بخاطر آمادگی های درست این کنفرانس ابراز نمایم. برای این نشست موفقیت آروز میکنم.

ده سال قبل، افغانستان سفر خود بسوی صلح و بازسازی را آغاز کرد. بعد از آن با حمایت نیرومند جامعه جهانی، حکومت و مردم افغانستان تلاش های جدی را انجام داده و به پیشرفت های چشمگیری نایل آمدند. باوجود چالش های که در برابر ما قرار دارد، ما به آینده افغانستان اطمینان کامل داریم.

 همکاران عزیز!

مردم افغانستان از پدیده جنگ نهایت رنج برده اند. جامعه جهانی در قبال مردم افغانستان مسئولیت دارد تا از این کشور برای رسیدن هرچه زودتر به صلح و ترقی حمایت کند. به این منظور من پنج پیشنهاد ذیل را مطرح میکنم:

اول اینکه، جامعه بین المللی باید از روند صلح و بازسازی تحت رهبری و مالکیت افغانستان جداً حمایت کرده، به استقلال افغانستان، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشته و حق حکومت افغانستان و مردم آنرا برای تعیین سرنوشت از سوی خود شان رعایت کرده و به این کشور کمک کند تا ظرفیت خود را برای تحکیم حاکمیت، مالکیت و ترقی و انکشاف ارتقا بخشد.

دوم، جامعه جهانی باید از روند ارتقاه ظرفیت در افغانستان حمایت جدی کرده تا این کشور بتواند مسئولیت تامین صلح و ثبات برای مردم افغانستان را به زودترین فرصت ممکن به عهده گیرد.

سوم، جامعه بین المللی باید از افغانستان حمایت کند تا روند مصالحه ملی را مبتنی بر تلاش های خود افغانستان تحکیم بخشیده و فضای مناسب را برای مصالحه مساعد بسازد.

چهارم، جامعه بین المللی باید از توسعه اقتصادی افغانستان حمایت قوی کند. در جریان مرحله انتقال و پس از سال 2014، جامعه جهانی باید به تعهدات خود همچنان پابند بماند و حمایت و کمک های شانرا بدون قید و شرط برای ارتقای ظرفیت ادامه دهد.

پنجم، جامعه جهانی باید از افغانستان حمایت کامل نماید تا روابط خارجی خود را بر مبنی احترام متقابل، تساوی و نفع متقابل به ویژه داشتن حسن همجواری و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی میان کشور های منطقه توسعه دهد. جامعه جهانی باید به نگرانی های مشروع کشورهای منطقه احترام گذشته و آنرا در نظر گیرد. باید از نقش ملل متحد برای انسجام کمک های جامعه جهانی به افغانستان حمایت متداوم کرد.

صلح و ثبات در افغانستان به معنی صلح و ثبات منطقه و جهان است. آینده افغانستان به مردم افغانستان تعلق دارد، اما این کشور نیازمند حمایت نیرومند جامعه جهانی برای رسیدن به این موفقیت است. جامعه بین المللی باید مسئولیت های خود در قبال افغانستان را درک نماید.

چین به عنوان همسایه دوست افغانستان و عضو مسئول خانواده ملل نقش فعالی را در حمایت و تشویق روند بازسازی افغانستان ایفاد کرده و کمک های مخلصانه را در خدمت مردم افغانستان گذاشته است. در ده سال اخیر، چین پروژه های متعددی را در زمینه های مختلف اجرا کرده است. امسال، حکومت چین تصمیم گرفته است حدود 150 میلیون ین اضافی را در قالب کمک فراهم کند. ما به تلاش های خود به حمایت از روند صلح و بازسازی در افغانستان ادامه خواهیم داد.

مردم چین خود را دوست مردم افغانستان میدانند و آرزو دارند تا صلح و ثبات و استقلال در این کشور هرچه زودتر بازگردد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا