فرهنگ

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ: در سال گذشته 11 آبده تاریخی ترمیم شده است

کابل، 27 حمل،باختر
حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز درنشست حساب دهی حکومت به ملت از ترمیم 11 آبده تاریخی در سال مالی گذشته خبرداد.
به گزارش آژانس باختر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت که این وزارت در سال مالی گذشته بیش از 90 درصد بودجه انکشافی خود را به مصرف رسانده است.
به گفته حسینه صافی در سال مالی 1397 در هشت ولایت حفریات شروع شد که برای 700 نفر زمینه کار فراهم کرد است. احیای مجدد شورای عالی هنر، درج روز ملی خبرنگار درتقویم، معرفی بیش از 4000 جوان با تخفیف ویژه به پوهنتون های خصوصی، ایجاد طرزالعمل کاری برای مشکلات کارمندان زن در وزارت اطلاعات وفرهنگ از دستآورهای دیگر این وزارت درسال گذشته می باشد.
حسینه صافی علاوه کرد که دستآورد های این وزارت در سال 1397 در بخش فرهنگی شامل حفریات مس عینک، شناسایی صد ها اثر منقول و غیرمنقول  مس عینک، ترمیم ساحات باستانی و ثبت 198 اثر تاریخی در موزیم ملی می باشد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که در بخش نشرات نهایی کردن مقرره دیجیتال سازی رسانه های تصویری ، تعدیل قانون رسانه های همگانی، چاپ ده ها عنوان کتاب و برگزاری چند نشست با مسوولان رسانه ها از درشت ترین دستآورد های سال گذشته این وزارت می باشد. وی همچنان مشخص شدن اهداف پالیسی توریزم، رشد و انکشاف توریزم، تهیه و تنظیم مسوده پالیسی گردشگری و تشخیص سه شاخص گردشگری را از جمله دستآوردهای این وزارت در سال گذشته در بخش توریزم خواند.
سرپرست وزرات اطلاعات وفرهنگ به برنامه های سال 1398 این وزارت اشاره کرد وگفت که برنامه های  سال روان شامل 7 هدف اصلی و27 هدف فرعی می باشد. به گفته وی این برنامه ها شامل تکمیل شدن پروژه های نیمه کاره سال گذشته، مراقبت از پروژهای انکشافی، احیای کابل ننداری ، آغاز کار سه آبده تاریخی ، ادامه حفریات در ده ساحه، تدویر نمایشگاه ها و راه اندازی کارگاه آموزشی برای خبر نگاران می باشد.
در این نشست سیده مژگان مصطفوی معین مالی، اداری و گردشگری این وزارت عضویت  وزارت اطلاعات وفرهنگ را در هفت کنوانسیون بشری دستآورد مهم دانست و گفت که طبق یک طرزالعمل کاری کوشش می شود سهم زنان در وزرات اطلاعات فرهنگ افزایش یابد.
پوهاند محمد رسول باوری معین فرهنگ وهنراین وزارت در صحبت مختصر گفت که  وزارت اطلاعات وفرهنگ در سال گذشته در بخش هنر دستآورد زیادی داشت که از آن جمله می توان از آغاز حفریات در هشت ولایت یاد کرد.
فاضل سانچارکی معین امور نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ در پیوند به نگرانی مردم به خاطر مسدود شدن فیسبوک گفت که وزرات مخابرات چندی قبل به منظور تصفیه صفحات جعلی که باعث تفرقه بین مردم می شود، از شرکت فیسبوک درخواست کرد که امکانات در اختیار افغانستان قرار بدهد تا این صفحات شناسایی و تصفیه شود اما شرکت فیسبوک تا حال جواب نداده است.
به گفته وی، هدف مسدود شدن فیسبوک نه، بل سامان دهی و مدیریت سالم آن می باشد.
مجیب مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا