جهان

جنرال ووتل: طرفدار حضور درازمدت نظامی امریکا در افغانستان استم

واشنگتن/وی او ای/۲۸ سنبله/ باختر
جوزف ووتل، جنرال بازنشسته و قومندان پیشین قومندانی مرکزی امریکا ابراز امیدواری می‌کند که امریکا بخشی از نظامیان خود را در افغانستان نگه‌دارد.
بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که در ۲۹ فبروری میان دو طرف امضا شد، قوای خارجی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ به گونۀ کامل از افغانستان بیرون شود.
ووتل در مصاحبه با صدای امریکا گفت که کاهش حضور نظامی امریکا که در حال حاضر جریان دارد، نتیجۀ مذاکرات صلح با گروه طالبان است، اما به گفتۀ وی نباید فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی را در منطقه نادیده گرفت.
پیش از این، مایک پمپیو وزیر امورخارجۀ امریکا گفته بود که کمتر از ۲۰۰ عضو شبکۀ تروریستی القاعده در افغانستان حضور دارند.
ووتل در واکنش به اظهارات پمپیو گفت: " پمپیو می‌تواند هرگونه بخواهد فکرکند وحرف بزند. در خصوص القاعده، احتمالاً این [آمار] درست باشد. اما همان‌طور که همه می‌دانیم، گروه‌های مختلف شبه نظامی و تروریستی دیگر نیز در افغانستان و مناطق مرکزی و جنوبی آسیا وجود دارد که ما باید نگران آنان باشیم."
این نظامی پیشین امریکایی می‌گوید که طالبان در پی حل درگیری و نمایندگی سیاسی در حکومت افغانستان استند و اگر امور به خواسته طالبان پیش نرود آنان خشونت را در افغانستان بیشتر خواهند کرد.
ووتل می‌گوید که حکومت افغانستان نیز حمایت امریکا و جامعۀ جهانی را با خود دارد و در صورت افزایش دوبارۀ شورشگری و خشونت، امریکا قادر است به زودترین فرصت به آن پاسخ بگوید.
او گفت: "ما قابلیت‌های پاسخ‌دهی بسیار بسیار فوری را به آن داریم. پس کاهش قوا، الزاماً به این مفهوم نیست که ما توان برگرداندن دوبارۀ منابع را به آنجا [افغانستان] نداریم."
شماری از منتقدان دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا استدلال می‌کنند که  ترامپ با توافق شتابزده با طالبان و خروج قوای امریکایی از افغانستان، می‌خواهد از این اقدام برای مقاصد انتخاباتی و جلب رضایت رای‌دهندگان امریکایی استفاده کند.
ووتل نیز تبانی خروج قوای امریکایی از افغانستان و انتخابات امریکا را نفی نکرد، اما گفت که ستراتیژی ترامپ "آشتی سیاسی" است تا به جنگ در افغانستان نقطۀ پایان گذاشته شود.
جوزف ووتل نقش هند و پاکستان را در روند صلح افغانستان بسیار مهم خواند و گفت که تامین صلح و ثبات در افغانستان به سود این دو کشور است. او به گونۀ ویژه نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان "مثبت" ارزیابی کرد و گفت که پاکستان بود که طالبان را ترغیب کرد تا به میز مذاکره بیایند.
قومندان پیشین قومندانی مرکزی امریکا افزود که طرفدار حضور نظامی دراز مدت امریکا در افغانستان است، که به گفتۀ وی این نیروها، قوای افغان را کمک کند که در همه تهدیدات داخلی و خارجی از افغانستان دفاع کنند. او گفت: "فکر می‌کنم حضور دراز مدت برای حمایت از امریکا و برای افغانان مهم است."
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا