جهان

نواز شریف در دوحه ، چه اهدافی را دنبال خواهد کرد؟

کابل باختر 11 دلو
قرار است تا چند روز دیگر دور سوم مذاکرات چهار جانبه میان افغانستان ، پاکستان ، چین وامریکا در اسلام آباد برگزار گردد.
هدف از برگزاری این نشست ایجاد نقشه صلح برای افغانستان است، دو دور دیگر این نشست ها که به ترتیب در اسلام اباد وکابل برگزار شد روی کشاندن طالبان به میزمذاکره بحث های صورت گرفته درحالیکه حرف از پیشرفت ها در دو دور این مذاکرات است وبه زودی دور سوم این نشست برگزار خواهد شد .
این درحالیست که نواز شریف نخست وزیر پاکستان به قطر میرود، رسانه های پاکستانی گفته اند که نواز حین اقامت در دوحه با مسوولان دفتر سیاسی طالبان که در قطر فعال است، مگر دولت افغانستان آن را به رسمیت نمی شناسد دیدار خواهد کرد تا روندگفتگو های صلح  میان دولت افغانستان وطالبان تسریع شود .
شماری از آگاهان سیاسی سفر نوازشریف را به قطر بادیدگاه متفاوت به بحث گرفته اند که به گونۀ میتواند به طالبان مشروعیت بخشد.
یک عضو مجلس نمایند گان از و لایت کندهار  میگوید که او نمیداند چرا نوازشریف رنج سفر به دوحه را متقبل میشود درحالیکه  رهبری طالبان از شورای کویته  گرفته  تا شورای پشاور ، رهبری شبکه حقانی ، جناح انتصابی طالبان  به رهبری ملامحمدرسول همه در پاکستان  اند درحالیکه  افراد که از طالبان در دوحه  نمایند گی میکنند بشمول شیرمحمد عباس ستانکزی از سوی شورای کویته به رهبری ملااختر محمد منصور گماشته شده اند و ملاعباس هیچ کاری را بدون مشوره شورای کویته کرده نمیتواند پس نواز چرا به دوحه میرود.
این عضو مجلس نمایندگان  میگوید که پاکستان میکوشد با این حرکت برای جهانیان نشان دهد که  گو یا آنها برطالبان نفوذ ودسترسی ندارند بل این گروه بیرون از پاکستان بسر میبرد و صدراعظم نوازشریف حاضر است تا به دیدار طالبان به قطر برود وآنان را به صلح راضی کند.
به گفته این عضو مجلس نمایندگان، نوازشریف ودرمجموع حلقه حکومت او با این سفر میخواهند  دو تیر را به هدف برسانندیکی این که گویا رهبری طالبان درپاکستان نیست دوم آنکه پاکستان برای صلح افغانستان چنان فعال است که حاضر است به دیدار طالبان به دفتر شان درقطر برود  نواز به این ترتیب به دفتر طالبان در قطر که از سوی افغانستان وکشور های دیگر به رسیمت شناخته نشد مشروعیت می بخشد وبه اصطلاح برای جهانیان میگوید که طالبان آدرس ونشانی دارند وآنها نیز  میتواند به آنجا مراجعه کنند.
احمدسعیدی آگاه مسایل سیاسی درپیوند به سفر نوازشریف صدراعظم پاکستان به قطر به خبرنگار آژانس باختر گفت درحالیکه دو دور مذاکرات غیر رسمی صلح به همکاری موسسه پگواش در دوحه میان نماینده گان جامعه مدنی ،  نمایند گان طالبان وبرخی از اعضای حکومت پیشین برگزار شد،مذاکرات با طالبان در نشست های سه جانبه  ، چهار جانبه ونشست مشترک اعضای جامعه مدنی افغانستان وپاکستان ونشست پگواش به گونه یی جریان دارد که پاکستان به فکر اداره این مذاکرات است ونمی خواهد  مذاکرات صلح افغانستان بدون مدیریت پاکستان وبرنده شدن کشوری دیگر انجام شود چون پاکستان با قطر در رابطه به گفتگو های دولت افغانستان  با طالبان تفاهم ندارد.
وی می گوید : هدف پاکستان اینست  که سررشته مذاکرات صلح را دراختیار خود داشته باشد .
عزیز رفیعی فعال مدنی درپیوند به سفر نوازشریف صدراعظم پاکستان به قطر به هدف تسریع روند گفتگو های صلح افغانستان می گوید : پاکستان در شرایط کنونی دریک بن بست بزرگ اقتصادی وسیاسی قرار گرفته است وخواستاریک آتش بس فوری میباشد.
وی می گوید: پاکستان در صدد کسب اعتبار از دست رفته خود درمیان کشورهای منطقه وجهان است وهمچنان باگیرودار های اقتصادی وسیاسی روبرو گردیده است.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی میگوید که  پاکستان برای گفتگو های صلح افغانستان بسیار عجله دارد واحساس میکند که  این پروسه درحال خارج شدن از کنترول آن کشور است، برخی از طالبان پاکستانی به تعقیب عملیات نیروهای پاکستانی به افغانستان گریخته اند واین میتواند نگرانی های پاکستان را درخصوص طالبان پاکستانی که حالا از کنترولش خارج شده جدی تر ساخته است، ضمناً پاکستان  از آینده روابط خود با امریکا بی اعتماد است وپاکستان میکوشد که قبل از خراب شدن بیشتر اوضاع خود را نجات دهد .
پس نوازشریف درخط دیپلوماسی پاکستان کار میکند که نباید از عواقب وپیامد های آن غافل بود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا