سیاست

خلیلزاد: نخستین مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان صورت گرفت

دوحه / وی او ای/ 4 حمل / باختر
زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان از برگزاری نخستین دور مذاکرات میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان خبر داده است.
خلیلزاد دیروز در یک پیام تویتر نوشت که در این دور مذاکرات که از طریق سکایپ ویدیو صورت گرفته است در مورد رهایی زندانیان بحث‌های تخنیکی شده است.
خلیلزاد گفته است که این تماس ویدیویی "مهم، جدی و مشرح" که به گفتۀ وی بیش از دو ساعت دوام کرده است، (یک شنبه ۲۲ مارچ) برقرار شد و امریکا و قطر زمینۀ آن را فراهم کرده اند.
رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، در توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان آمده است. این توافقنامه به تاریخ ۲۹ فبروری میان خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در قطر امضا شد.
زلمی خلیلزاد گفته است که این مکالمۀ ویدیویی "مهم، جدی و مشرح" بیش از دو ساعت دوام کرده است و در دو روز آینده نیز ادامه خواهد یافت، اما  خلیلزاد نگفته است که گفت وگوها در کدام سطح بوده و مذاکره کنندگان دو طرف کی‌ها اند.
با تاکید بر اینکه رهایی زندانیان دو طرف گام مهم در روند صلح افغانستان و اقدام حیاتی برای انگیزه‌های بشردوستانه است،  خلیلزاد همچنین نگاشته است: "همگان به وضوح درک می‌کنند که تهدید ویروس کرونا رهایی زندانیان را بسیار زیاد فوریت می‌بخشد".
با آنکه وزارت دفاع افغانستان روز شنبه از "حملات گستردۀ طالبان" در چندین ولایت آن کشور خبر داد، زلمی خلیلزاد نگاشته است: "همه طرف‌ها تعهد قوی را برای کاهش خشونت، مذاکرات بین الافغانی و آتش‌بس سرتاسری و دایمی ابراز کردند". فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا