سیاست

رئیس جمهور غنی با اعضای شورای ملی دیدار کرد

کابل ۳۰ سرطان باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شام دیروز در دیدار با اعضای شورای ملی، از آنان بخاطر دادن رأی اعتماد به نامزدان وزارت‌های دفاع ملی، امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی، همچنان از سهم ایشان در همکاری و هماهنگی در نشست وارسا، تصویب قوانین و حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تشکر نمود.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این دیدار در ارگ انجام شد، رئیس جمهوری کشور گفت، دلیل موفقیت ما امروز در سطح بین‌المللی این است، که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حمایت کامل قشر سیاسی، شورای ملی و مردم افغانستان را با خود دارند.
وی افزود که مبارزه و قربانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای همۀ ما افتخار است و جامعۀ جهانی تأیید نموده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با وضاحت تام رسالت و مسؤولیت تاریخی شانرا انجام داده‌اند.
محمد اشرف غنی خطاب به وکلا گفت:" به مسؤولان ولایات دستور داده‌ام، که در جریان رخصتی تابستانی تان، زمینۀ دیدارهای شما را با مؤکلین فراهم نمایند. امیدوارم که پس ازبرگشت از ولایات، خواست‌ها و پیشنهادهای مردم را با ریاست جمهوری شریک سازید.
رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که بودجۀ وسط سال برای تان ارائه گردید، امید است که هرچه زودتر روی تصویب آن کار نمایید.
وی گفت، برای نخستین بار ما توانستیم که برای ترمیم و بازسازی مساجد بودجۀ خاص اختصاص دهیم، و پس از این در هر بودجۀ سالانه یک مقدار پول برای ترمیم مساجد تخصیص خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت، وزارت حج و اوقاف نقشۀ نمونۀ و مناسب از مساجد که گنجایش 100 تا 300 نماز گزار دارد، ترتیب نموده است. او افزود که در زمینۀ اعمار مساجد در مرکز ولسوالی‌ها نیز اقدامات صورت خواهد گرفت.
وی علاوه کرد که در بودجه برخی از نیازمندی‌های ستره محکمه هم گنجانده شده است، که از سال‌ها بدینسو انجام نگردیده بود. وی تأکید کرد که هدف اساسی ما مصرف بودجه به گونۀ همه جانبه آن می‌باشد.
محمد اشرف غنی گفت، برای نخستین بار در سال جاری بخاطر حل معضل بیجاشد‌گان داخلی، 12 میلیون دالر اختصاص داده‌ایم، تا مشکلات آنان حل و فرهنگ بیجاشدۀ داخلی را ختم نماییم.
وی از وکلا خواست که در زمینۀ مصرف معقول بودجه از وزارت خانه ها نظارت نمایند، و بر اساس یک قرارداد واضح در صورتیکه هر وزارت 80 فیصد بودجۀ را مصرف ننموده باشد، سال بعد از این بیشتر تقاضا ننماید.
رئیس جمهور غنی گفت، تشکیل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از 352 هزار تن کاهش نمی‌یابد. او افزود که دو روز قبل به نیروهای امنیتی و دفاعی شش بال هلیکوپتر سپرده شد و قوای هوایی کشور به شکل اساسی تمویل و تجهیز خواهد شد.
رئیس جمهوری کشور گفت، ضمن اینکه میعاد حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان تمدید گردید، صلاحیت‌های آنان در بخش استعمال قوه علیه تمام گروه‌های تروریستی و تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی بخاطر تطبیق پلان استراتیژیک امنیتی افغانستان نیز افزود گردیده است.
رئیس جمهور غنی گفت، حکومت وحدت ملی در زمینۀ تأمین صلح در کشور تلاش‌های فراوانی نمود. وی اضافه کرد که جنگ بر ما تحمیل گردیده و دشمنان افغانستان باید بدانند که در میدان جنگ نمی‌توانند ما را شکست دهند.
رئیس جمهور غنی تصریح کرد که مناسبات ما با پاکستان نسبت به گذشته واضح گردیده است. وی گفت که افغانستان منافع ملی خود را دارد و آنچه که منافع ملی ما ایجاب کند، روی آن با قشر سیاسی اجماع می‌نماییم.
رئیس جمهور گفت، افغانستان مناسبات منطقوی‌اش را نسبت به گذشته تقویت نموده و تلاش می‌نماید، که همه کشورهای اسلامی را در چوکات تقویت منافع مشترک و ملی بیاورد.
رئیس جمهور کشور مؤفقیت نشست وارسا را برای افغانستان دستآورد بزرگ دانست و از اعضای شورای ملی خواست که به منظور مؤفقیت افغانستان در نشست بروکسل نظریات و پیشنهادهای شانرا شریک سازند.
محمد اشرف غنی نشست بروکسل را برای افغانستان مهم و حیاتی خوانده، افزود که ما باید خواست‌ها و نیازمندی‌های برحق خود را با دلیل و منطق با جامعۀ جهانی مطرح نماییم.
وی خاطر نشان کرد که افغانستان هنوز هم در محراق توجه جامعه جهانی قرار دارد.
در این دیدار داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، مؤفقیت نشست وارسا را از برکت مردم به ویژه استقامت، اراده، عزم، هدف و قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، دانست. وی با حفظ استقلالیت بر هماهنگی و همکاری میان قوای سه گانه تأکید کرده گفت، ما در خصوص مسایل ملی، منافع ملی و در زمینۀ تأمین امنیت و دفاع از افغانستان همیشه یک صدا و یک دست هستیم و این قوت ماست.
حاجی عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه، ایجاد هماهنگی و همکاری میان قوای سه گانه را که به ابتکار رئیس جمهور شکل گرفته است، ستایش نمود و بر تداوم این وضعیت ابراز امیدواری کرد. او با تأکید گفت، قوای سه گانۀ دولت باید تعهداتی را که به مردم داده‌اند، بر آورده سازند.
وی با اشاره به جلوگیری از فساد گفت، ما بخاطر آبادی افغانستان و رفاه مردم و تطبیق برنامه‌های مؤثر و مصرف معقول بودجه به وزرا رأی اعتماد داده‌ایم. اگر کدام وزیری بودجۀ معقول را به مصرف نرسانده باشد، ما رأی اعتماد را دوباره از آنان خواهیم گرفت.
نایب اول ولسی جرگه پیشنهاد نمود که وکلا در جریان رخصتی تابستانی در دیدار با مؤکلین در سطح ولایات و و لسوالی‌ها، به موضوع امنیت بیشتر توجه نمایند.
وی یکبار دیگر به نمایندگی از ولسی جرگه به حکومت اطمینان داد، که ولسی جرگه از حکومت و مردم افغانستان حمایت می‌نماید.
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، طی سخنانی مؤفقیت افغانستان را در نشست وارسا دستآورد بزرگ دانست و این مؤفقیت را به رئیس جمهور و مردم افغانستان تبریک گفت.
وی مبارزه و قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را نیز قابل قدر دانست.
او از درایت، جدیت و قاطعیت رئیس جمهور تشکر نمود، که کشورهای اشتراک کننده در نشست وارسا را در قبال تجدید تعهدات شان با افغانستان قانع ساخته است. وی به رئیس جمهور اطمینان داد، که در خصوص نشست بروکسل همکاری صورت می‌گیرد.
او مبارزه و جلوگیری از فساد اداری را مسؤولیت همگانی دانست. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا