جهان

امریکا عملیات های هوایی را در افغانستان تشدید بخشیده است !؟

کابل  باختر۳۱ حمل
قوماندانی مرکزی امریکا اظهار داشته که نیروی هوایی انکشور در افغانستان در یک ماه گذشته بیشتر از هر وقت دیگر فعال بوده اند وبمب‌های بیشتری را نسبت به عراق در افغانستان ریخته اند.
رسانه های امریکایی  به قول از منابع در فرماندهی مرکزی امریکا  گفته اند که در یک ماه گذشته میلادی جنگنده‌های امریکایی بیش از 350 بمب و موشک را علیه مواضع مخالفان مسلح دولت افغانستان استفاده کرده است.
امریکا در ختم سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت جنگی اش را در افغانستان پایان یافته اعلام داشته بود،  مگر رئیس جمهور ترامپ در تابستان، با اعلام راهبرد جدید انکشور در افغانستان و اسیای جنوبی در کنار تاکید بر صلح  از ازدیاد فشار های نظامی هم به گروه های سخن گفته  که با دولت افغانستان در جنگ اند.
پس از اعلام استراتژی جدید واشنگتن حملات هوایی امریکا به افغانستان چهار برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است
در همین حال مقامات در وزارت دفاع افغانستان میگویند که تشدید حملات هوایی علیه گروه های هراس افگن برای نادبودی این گروه ها موثر بوده است ودر بسیاری موارد به ناکامی کامل دشمن که قصد تصرف واحد های اداری را داشته اند، انجامیده است.
این منابع همچنان  گفته اند که نیروی هوایی کشور هم رشد خوبی دارند  و بسیاری از وظایف را به گونه مستقلانه انجام میدهند.
فرماندهی مرکزی امریکا در حالی از تشدید حملات هوایی در افغانستان سخن میگوید که چند  روز قبل از پرتاب بزرگترین بمب ساخت امریکا بر مواضع گروه داعش در ولایت ننگرهار یک سال سپری شد.
سال قبل نیروی هوای امریکا بزرگترین بمب تولید شده در آنکشور  را که مادر بمب ها نام گرفته بود در ساحه دره مهمند ولسوالی اچین ننگرهار بر یک موضع مستحکم داعشی ها ریخت.
امریکائیان ادعا کردند که این بمب را با هزینه اضافه از ده ملیون دالر ساخته بودند.
این عمل امریکا با تبلیغات زیادی همراه بود مگر مادر بمب هم نتوانست که داعش را در افغانستان نابود کند.
بسیاری از اگاهان نظامی در افغانستان به این عقیده اند که امریکا در افغانستان بیش از کار به فکر تبلیغ و مصروف ساختن اذهان در این کشور و کشور های منطقه است، از مادر بمب یاد کرد مگر داعش همچنان در افغانستان است   از تشدید حملات هوایی سخن میگوید مگر افغانستان همچنان در گیر حنگ و شاهد  حملات گسترده گروه های مسلح است .
این اگاهان میگویند که امریکا با استعمال مادر بمب در افغانستان اول یک محصول تازه نظامی خود را در افغانستان ازمایش کرد و در گام دوم قدرت و فناوری خود را به رخ کشور منطقه بخصوص روسیه کشانید.
مادر بمب باعث شد که  روسیه بمب خطرناکتری را بسازد و به ان پدر بمب ها نام بدهد.
این اگاهان تاکید دارند که امریکا به جای تبلیغات بهتر خواهد بود که به  دنبال یک جنگ هدفمند در برابر هراس افگنی و عوامل ناامنی در افغانستان باشد. ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا