تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/۲۳ قوس/ باختر
وضعیت اقتصادی در افغانستان ناگوار است، تحریم ها را رفع کنید، ذخایر ارزی افغانستان را آزادکنید و سرنوشت مردم این کشور را به بازی نگیرید.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ آنچه در بالا گفته شد، ندای مردم افغانستان است که جهان را مخاطب قرار می دهند و از آنان می خواهند که از بازی با سرنوشت مردم این کشور دست بردارند.
نالۀ مردم افغانستان از شرایط ووضعیت دشوار اقتصادی است که همزمان با افزایش بهای دالر و کاهش ارزش افغانی دامنگیر آنان شده است، اخیراً نرخ تمامی مواد اولیه به‌شکل افسارگسیخته بالا رفته است و توان خرید را از مردم گرفته است.
مشکل به صعود نرخ اسعار بیرونی بخصوص دالر بر می گردد، افغانستان که خود یک کشور مصرفی است بیشتر با دالر امریکایی واردات دارد در حالی که در روزهای اخیر، ارزش پول ملی در برابر دالر به‌سرعت در حال سقوط است، سقوط سریع ارزش پول ملی یک بحران اقتصادی تمام عیار را برای مردم افغانستان رقم زده است وآنان را در برابر آزمون دشوار و حیاتی قرار داده است واگر به سرعت، جلو سقوط بی سابقۀ ارزش پولی ملی گرفته نشود و برنامه های متنوع برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار ارائه و اجرا نشود بی‌ثباتی اقتصادی گسترده تر خواهد شد.
امارت اسلامی مشکلات موجود را زیر نظر دارد وشورای وزیران خواستار “اقدامات فوری” برای تضمین ثبات “افغانی” شده است و امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه از امریکا خواسته است که تحریم‌ها علیه افغانستان را بردارد.
اقتصاد افغانستان در جریان چهل و چند سال جنگ، به یک اقتصاد کاملا وابسته مبدل شده است و بیشتر وابسته به کمک های بیرونی است، تا چهار ماه قبل یعنی در زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان، تمام مصارف و مخارج دولت اشرف غنی فراری با دالر پرداخت می شد، مگر زمانی که امارت اسلامی برکابل مسلط شد خزانه تهی شده را تحویل گرفته و یک ناهنجاری اقتصادی را از دولت قبلی به ارث برد، در کنار آن، امریکا و نهاد های جهانی که از آن کشور پیروی می کنند، اقدام به مسدود کردن دارایی های افغانستان کردند و این باعث شد که روند داد و ستد در بانک های کشور برهم بخورد، داد و ستد تجاری مختل شود، در پرداخت حقوق کارمندان دولت تاخیر به میان آید، امریکا با این کارپا بر حلقوم اقتصادناتوان افغانستان گذاشت طبعا،وقتی که مسیرهای درآمد بسته شود پیامدآن، ناهنجاری اقتصادی خواهد بود.
اکنون که گرانی افسارگسیخته ، بیکاری و زمستان سرد به حرف اول درزندگی مردم مبدل شده است، لازم است که تیکه داران دموکراسی در کشور های غربی به صدای وجدان شان پاسخ گویند و دست از لجاجت در برابر مردم ما بر دارند، مردم افغانستان هیچ چیزی به جز از آزادی دارایی های ملی شان که در بیرون از کشور منجمد شده است نمی خواهند اگراین دارایی ها آزاد شود، نهاد های ملی در کشور خود برنامه خواهند داشت که چگونه با وضعیت بحرانی کنونی مبارزه کنند و در نهایت آن را مدیریت کنند در کنار آن مردم ازنظام جدید نیز توقع دارند، که در یک اقدام سریع جلوی فرصت طلبان را بگیرند، در بازار اسعار و مارکیت های دیگر مداخله کنند،برای جلوگیری از قاچاق دالر به ایران و پاکستان بیشتر برنامه ریزی کنند، وزارت تجارت باید اقدام های عاجل را برای وارد کردن مواد اولیه و فروش آن با یک نرخ معین، وضعیت را به سمت مثبت هدایت کنند، زمان را نباید از دست داد باید برای کمک با مردم و نجات آنان ازقحطی و گرسنگی هر گزینه یی را مدنظر داشت.
مردم از اقدامات دیپلماتیک امارت اسلامی برای آزاد سازی دارایی های منجمد شده افغانستان حمایت می کنند، امید است که این اقدامات بتواند وجدان های خفتۀ آنانی را بیدار کند که با منجمد کردن دارایی های ملی افغانان مردم این کشور را به سوی یک بحران اقتصادی سوق داده اند.
این ندای مردم افغانستان که می گویند؛ وضعیت اقتصادی در افغانستان ناگوار است، تحریم ها را رفع کنید، ذخایر ارزی ما را آزادکنید و سرنوشت مردم این کشور را به بازی نگیرید، باید شنیده شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا