سیاست

آلمان و جامعه جهانی در کنفرانس بن سعی میکنند تا برنامه صلح یک برنامه افغانی شود

نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان دیروز در جمع خبرنگاران در آلمان گفت که کنفرانس بن کنفرانس صلح در افغانستان نیست، اما میتواند در راستای روند تسریع صلح در افغانستان کمک کنند.

به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر از جرمنی، وی همچنان درین کنفرانس خبری تصریح نمود که آلمان و جامعه جهانی سعی خواهند کرد که بصورت قطع برنامه صلح برنامه افغانی باشد.

او با اشاره به جرگه عنعنه یی نماینده گان مردم افغانستان گفت، نماینده گان مردم افغانستان درین جرگه در مورد صلح با مخالفان فیصله کردند و آنرا در قطعنامه صادره خود تسجیل کردند.

او در مورد کنفرانس بن نیز صحبت کرده افزود که درین اجلاس جامعه جهانی تعهدات شانرا در برابر افغانستان پس از سال 2014 اعلام خواهند کرد.

نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان در پاسخ به سوال که پاکستان درین اجلاس شرکت نمی کند، آیا آن کشور ملزم به رعایت فیصله این کنفرانس است یا خیر گفت که کفنرانس بن ادامه اجلاس استانبول استَ، در اجلاس استانبول پاکستان تعهداتی در قبال افغانستان و منطقه دارد.

به گفته وی گرچه از لحاظ حقوقی پاکستان در عملی سازی فیصله بن الزامی ندارد ولی از لحاظ سیاسی، پاکستان باید تمام فیصله های بن را عملی کند.

 اوهمچنان افزود، درین کنفرانس جامعه جهانی تعهدات ده ساله ای را برای افغانستان اعلام میکند.

یک گزارش دیگر حاکیست که هیئت رسانه ها در جرمنی از مرکز نشراتی دویچ ویله آلمان دیدن کردند.

هیئت رسانه که متشکل از نماینده گان کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و قزاقستان است، از بخش های مختلف این مرکز نشراتی دیدن کردند.

به گفته خلیل مینوی، رییس عمومی آژانس اطلاعاتی باختر که شامل این هئیت است، مذاکراتی در مورد تبادل خبر میان دویچ ویله و خبر گزاری  آژانس اطلاعاتی باختر نیز صورت گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا