جهان

ترامپ: بیت المقدس پایتخت اسراییل باقی ‌می‌ماند

واشنگتن/ وی او ای / 9 دلو / باختر
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا گفت که در طرح پیشنهادی وی برای صلح اسراییل و فلسطین، بیت المقدس به صفت پایتخت "تقسیم ناشدۀ" اسراییل شناخته شده است.
فلسطینیان شرق بیت المقدس را پایتخت  فلسطین‌ می‌ دانند.
ترامپ دیروز در سخنرانی مشترک با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل در قصر سفید، طرح خود را جامع ترین طرح برای حل مناقشه میان اسراییل و فلسطین خواند.
ترامپ این طرح را "برد برد" خواند و گفت: "این طرح با طرح‌های گذشته تفاوت زیاد دارد و با جزییات و کاملترین طرح است…طرح‌های زیادی وجود داشت که یکی پی دیگر شکست خورد، زیرا در آن توازن رعایت نشده بود."
رییس جمهور امریکا با بیان اینکه "امروز گام بزرگی در راستای صلح برداشته می‌شود" تاکید کرد که طرح وی آخرین فرصت فلسطینیان برای دستیابی به صلح است.
دونالد ترامپ گفت که پیشنهاد ۸۰ صفحه‌ یی وی، راه حل تکتیکی را برای حل منازعۀ فلسطین اسراییل ارائه می کند. او گفت: "زمان آن رسیده است که مسلمانان خطای گذشته خود را تکرار نکنند و حاکمیت اسراییل را به رسمیت بشناسند".
شماری ازکشورهای اسلامی اسراییل را به صفت کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.
ترامپ همچنین تاکید کرد که مردم فلسطین مستحق زندگی بهتر اند. او گفت: "فلسطینیان در دایرۀ تروریزم، فقر و خشونت گیرمانده اند و کسانی از این وضعیت برای ایجاد دهشت بهره می برند."
او افزود که با تطبیق طرح صلح وی، فلسطینیان قادر خواهند بود تا آیندۀ با وقار و خودکفا داشته  باشند و در کشور فلسطینی در همسایگی اسراییل در فضای صلح به سر ببرند.
بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل با استقبال گرم از طرح  ترامپ گفت: "در دهه‌ها و قرن‌های آینده این روز، ۲۸ جنوری ۲۰۲۰، یاد خواهد شد …که در آن شما یک راه حل واقعبینانه برای صلح اسراییل و فلسطین پیشنهاد کردید".
صدر اعظم اسراییل نیز گفت که طرح‌های گذشته برای صلح میان اسراییل و فلسطین نامتوازن بود و از اینرو به تامین صلح و دادن حق خود ارادیت به فلسطینیان منجر نشد.
رهبران فلسطینی پیش از اعلام این طرح گفته بودند که پیشنهاد  ترامپ با قوانین بین المللی مطابقت ندارد و خواست اسراییل را به بهای نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان بر آورده می‌کند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا