تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت سه شنبه 4 سرطان

کابل باختر/ 4/ سرطان

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارشهای را در باره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه انصاف برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان حل جنجال واژه های "دانشگاه و پوهنتون " به کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی محول شد آغاز کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان ، دولت ، توان افغانی کردن مذاکرات صلح را دارد . نوشته این درست است که طرح گشایش دفتر برای طالبان درقطر ، طرح امریکا یی قطری بودو این درست است که نصب لوحه امارت اسلامی و بالابردن بیرق دردفتر طالبان در قطر ، با نقشه و اشاره امریکایی ها بوده و حتی این نیز می تواند درست باشد که اصرار طالبان برمذاکره با امریکا و عدم آن با دولت افغانستان با طرح و نقشه مقامات امریکایی بوده باشد.

اما این نیز درست و دقیق است که تمامی تلاشهای که صورت گرفته ازجانب امریکایی ها و قطری ها و طالبان و اجرای طرح خطرناک اخیر آن علیه دولت ملت افغان ، آنان هیچ طرفی نبسته و بامخالفت  دولت و احزاب و نهادهای مدنی و قاطبه مردم کشور ، ناچار به پذیرش خواسته دولت و ملت افغانستان شدند.

 دراین شکی نیست که گشایش دفتری به عنوان امارت اسلامی و به اهتزاز درآمدن پرچمی در جهت تثبیت هویت طالبان کاری نهایت خطر آفرین و مهم بودکه دولتهایی چون امریکا قطر و پاکستان آن را انجام دادند و اما مهم و حساس تر ازآن ، کارستانی بودکه دولت وملت افغان آن را انجام دادند و با این عکس العمل ، به امریکایی ها ، قطری ها و پاکستانی ها وطالبان ، به روشنی پیام دادن که تحمل هرآنچه راکه آنان بخواهند برملت و دولت افغانستان ساده و حتی ممکن نخواهد بود.

 انصاف در مطلبی دیگر زیر عنواني تاکید کري براهمیت نقش هند درافغانستان نوشته : وزیر امورخارجه امریکا میگوید : هند به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان میتواند نقش عمده ای در بهبود وضعیت آینده افغانستان بازکند.

انصاف دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال مسایل دیگر شده است .

 هشت صفحه اول در مطلبی زیر عنوان ، پارلمان دربن بست " دانشگاه "و" پوهنتون " و درمطلب دیگری زیرعنوان ، ملا عمر کجاست ؟ نوشته اگر ملا عمر درکنترول استخبارات پاکستان نیست ، چرا کارشناسان امور طالبان در رسانه هاکه مدعی معلومات و ارتباط با طالبان هستند از نامعلوم بودن محل اختفای او سخن میگویند . نامعلوم بودن محل اخفای ملا عمر به آی اس آی فرصت می دهد تا هزار گاهی با بیرون دادن یک نور صوتی جعلی ، نماینده گان طالبان را درقطر رد و بدل کند و به این ترتیب کنترول صد درصدی هرنوع  مذاکره را دردست بگیرد.

هشت صبح درمطلب دیگر نوشته که شورای عالی صلح اعلام کرد امیدواراست به زودی پس از پذیرفته شدن شرایط شان هیاتی از این شورا به قطر سفر کند به نوشته این روزنامه عطاالله لودین ، معاون شورای عالی صلح به بی بي سي گفت : بنابرشرایطی که قبلاً حکومت افغانستان و حکومت امریکا روی آن تفاهم کردند و در نامه ای که ازسوی رییس جمهوری امریکا به افغانستان سپرده شده بود.

تحت این شرایط خواهان هستیم که هیات ما در آینده ای نزدیک به قطر برود ."

سیاست درخیابان راست و چپ دارد . سرمایه گذاران خارجی علاقمند سرمایه گذاری درافغانستان اند نماینده خاص امریکا با رییس جمهور دیدار کرد . از جمله عنوان های دیگری میباشندکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است اما روزنامه نسل سه برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان مسوولیت رسانه ها در پاسداری از منافع ملی آغاز کرده و نوشته : منافع ملی چراغ رهنمای سیاست گذاری درتمامی عرصه ها محسوب میشود.

 درکلیهء کشور ها عبور از خط قرمز منافع ملی مجاز شمرده نمیشود و همهء گروه های سیاسی نهادهای مدنی ، فرهنگی و اجتماعی تلاش میکنند تا فعالیت های خود را برمحور منافع ملی تنظیم و سازمان دهی نمایند.

 این امر برای افغانستان که نظام سازی راه مدت زمانی است آغازکرده ، با انواع تهدیدات داخلی و خارجی  مواجه میباشد . از اهمیت بسزایی برخوردار است .

نسل سه در صفحه های دیگر شماره امروزی دنبال سایر مسایل شده است.

اما ماندگار درصفحه اول عنوان کرده گره های کورگفتگوهای صلح و نوشته : این از بازی های خطر ناک آی اس آی پاکستان است که همواره تلاش کرده آدرس و مشخصات افراد وابسته به گروه طالبان را مخفی نگه دارد تا درزمان لازم از آن ها سود ببرد . اکنون هم وضع چنین است و گفته های رییس پیشین امنیت ملی میتواند زنگ خطری برای مذاکرات صلح تلقی شود.

صلح نباید وسیله اهداف خارجی ها قرارگیرد . روشن شد طالبان را کی ها حمایت میکنند . تا فراهم شدن شرایط مذاکره فاصله بسیار است . از جمله عنوان های دیگری میباشدکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است

 به همین ترتیب روزنامه های سخن جدید ، خدمتگار ، وحدت و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا