سیاست

آی – آس – آی اختلافات درونی طالبان را پینه کرد

کابل باختر/ 26/ سنبله
درحالیکه اتهامات ازسوی افراد رده اول طالبان به آدرس سردسته جدید این گروه ملا اخترمحمد منصور همچنان ادامه دارد و او را گماشته استخبارات پاکستان میدانند مگر برادر و فرزند ملاعمر ، سردسته متوفای طالبان از سردسته جدید اعلام حمایت کردند.
منابع نزدیک به ملا اختر محمد منصور اعلام داشته اند که ملامنان عمری برادر و ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر ازسردسته جدید گروه طالبان بیعت نموده اند .
مطبوعات پاکستان بخصوص دو روز نامه چاپ پشاور که گفته میشود وابسته به سازمان استخبارات نظامی پاکستان اند خبر بیعت دو عضو خانواده ملا عمر از ملا اخترمحمد منصور را بازتاب داده اند.
بیعت ملا منان و ملا یعقوب درحالی صورت میگیرد که قبلاً ملامنان عمری برادر نا تنی ملا عمر منتقد جدی ملا اختر محمد منصور بود درحالیکه پسر ملا عمر، ملا محمد یعقوب که تازه از یک مدرسه دینی فارغ شده فصاحت سیاسی ندارد و تاکنون درهیچ نشست سیاسی طالبان دیده نشده است مگر گرفتن بیعت او به نفع ملا اختر محمد منصور میتواند یک وسیله تبلیغی برای طرفداران ملا اختر و حمایت کننده پاکستانی او باشد.
خبر اعلام بیعت این دو نفر از ملا اختر درحالی صورت میگیرد که آنها 48 ساعت قبل از این تصمیم شان دیدگاه کین توزانه نسبت به سردسته جدید داشتند. ملا منان تا آخرین ساعات تاکید داشت که باید هردو طرف ( موافقان و مخالفان ) ملا اختر منتظر فیصله شماری از علما باشند که بر این منظور گماشته شده است اما قبل از اینکه علما فیصله نمایند، دوعضو خانواده ملا عمر ، ازملا اختر اعلام بیعت کردند.
آگاهان سیاسی میگویند که تصمیم ملامنان و ملا یعقوب به اساس فشارهای سازمان های استخباراتی پاکستان صورت گرفته است. زیرا پاکستانی ها بعداز اعلام خبر مرگ ملا عمر ، برای کسب حمایت سران طالبان از ملا اختر ، زیاد فعال شدند.
این آگاهان میگویند که اعضای خانواده ملا عمر در پاکستان اند بدون شک آی اس آی از موجودیت خانواده ملا عمر شده به عنوان حامل فشار استفاده کرده و ملا منان را وادار به حمایت از ملا اخترمحمد  منصور نموده است .
این آگاهان ، حمایت ملامنان و ملا یعقوب را از ملااختر محمد به پینه یک لباس کهنه تشبئه کرده اند که هم خودی لباس کهنه شده و هم پینه تاب مقاومت ندارد، یعنی طالبان خود درحال گزار اند و مطابق به برنامه های استخباراتی باید جای شان را به داعش واگذار شوند، ضمناً بیعت گرفته شده به نفع ملا اختر ، حرکت است که از زور و فشار ناشی میشود پس نمیتوان آن را پایدار خواند.
این آگاهان همچنان میگویند که ملا منان و ملا یعقوب افراد اثرگذار برجریان طالبان نیستند نام آنها در گروه طالبان به بعداز نام ملا عمر اعتبار گرفته بود و حالا که ملا عمر نیست ملا منان و ملا یعقوب هم در حاشیه اند، درحالیکه برای ملا اختر محمد منصور سازمان استخبارات نظامی پاکستان کسب حمایت افراد نظامی طالبان چون ملا منصور؛ دادالله رهبر شاخه نظامی طالبان ، ملا فاضل قوماندان مطرح این گروه و افراد دیگری در درون طالبان نظیر ملا منان نیازی و ملا ذاکر قیوم مطرح است که ماشین جنگی طالبان را به کار می اندازند .
این افراد تا اکنون موضع خصمانه نسبت به ملا اخترمحمد منصور دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا