سیاست

قانونپوه سرور دانش: نحوه نظارت جامعه مدنی بر کارکرد دولت مهم است

کابل 17 حوت باختر
در جلسه ای به ریاست قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس کمیته قوانین و شمار دیگر از مسؤلان ادارات مختلف، فرایند تعدیل و تصویب چندین  سند تقنینی مورد بحث و مشوره قرار گرفت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر داد،در این جلسه، روند تعدیل و تصویب قانون شاروالی ها، قانون شوراهای ولایتی، قانون تشکیلات اساسی دولت، قانون اداره محلی وهمچنین مسوده تعدیل طرزالعمل داخلی شورا های ولایتی و مسوده طرز العمل اعمال صلاحیت نظارتی شورا های ولایتی به بحث و مشوره گرفته شد.
معاون رییس جمهور از تلاش و زحمات ادرات مختلف از جمله مسؤلان ریاست اداره ارگان های محلی در پیوند به ارزیابی های انجام شده در مورد اسناد تقنینی متذکره اظهار قدر دانی کرده و تعدیل آن ها را برای اداره محلی کشور مهم و ضروری دانست.
اعضای جلسه به تفصیل دیدگاه ها ونظرات شان را در خصوص چگونگی فرایند تعدیل و تصویب اسناد تقنینی مورد بحث، ابراز داشتند و فیصله شد که اداره مستقل ارگان های محلی در پیوند به این اسناد، قوانین مرتبط دیگر مثل قانون اراضی، قانون استملاک و قانون شهر سازی را نیز بررسی کرده و سپس دریک جلسه دیگر با اشتراک مسؤلان ادارات مربوطه نهایی گردد.
در این جلسه هم چنین به اداره مستقل ارگان های محلی وظیفه داده شد که طرح قانون اداره محلی را نیز آماده  کرده و به وزارت عدلیه ارائه کند.
در بخش دیگری از جلسه چگونگی رابطه جامعه مدنی با دولت به خصوص جوانان و زنان و نقش آنان در نظارت برکارکرد حکومت و دسترسی به معلومات مورد نیاز جامعه مدنی، به بحث گرفته شد.
در یافت گزارش از اجراآت حکومت، رسیدگی به مطالبات مردم و همچنین نظارت جامعه مدنی در برآورده شدن تعهدات دولت افغانستان در کنفرانس لندن، تطبیق تفاهم نامه امضأ شده بین جامعه مدنی و اداره امور ریاست جمهوری، از دیگر موضوعاتی بود که دراین جلسه مطرح شد.
معاون رییس جمهور ازتلاش مسؤلان ریاست اداره ارگان های محل مبنی بر تدوین برنامه ای برای ارتباط هیأت رهبری حکومت با جامعه مدنی از طریق برگزاری ویدیو کنفرانس اظهار خرسندی کرده و تلاش برای تدوین ساختار مشخص در خصوص تأمین رابطه دولت با جامعه مدنی را یک آغاز خوب عنوان کرد.
معاون رییس جمهورگفت: نحوه نظارت جامعه مدنی بر کارکرد دولت مهم است و باید ساختاری برای آن تعریف شود که نظارت جامعه مدنی بر عملکرد دولت را تسهیل کند.
قانونپوه دانش انسجام امور مربوط به جامعه مدنی را که از مدت ها قبل روی دست گرفته شده یک اقدام نیک خوانده بر هماهنگی و همکاری بیشتر بین دولت و جامعه مدنی در زمینه های مختلف تأکید کرد.
در این جلسه فیصله شد که جلسه مشترکی با حضور مسؤلان وزارت امور زنان، اطلاعات و فرهنگ، ریاست اداره مستقل ارگان های محلی و اداره امور ریاست جمهوری برگزار شده و تصامیم لازم در خصوص چگونگی رابطه بین دولت و جامعه مدنی اتخاذ گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا