اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

 کابل/ ۲۱  دلو/  باختر

امریکا به دنبال تقویت نفوذ و اقتدار خود در منطقه است، داعش و یا القاعده نام و یک بهانه برای توجیه حضور این کشور و متحدانش در آسیای مرکزی و جنوبی است.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ جوبایدن رییس جموری امریکا،  جنرال مایکل کوریلا را  برای قومندانی  مرکزی آن کشور یا سنتکام که مقرآن در قطر است نامزد کرده است او جانشین جنراب مکنزی می شود که سه سال در این منصب کار کرد، مکنزی و مایکل کوریلا هر دو تجربه کار در افغانستان را دارند.

جنرال مایکل کوریلا برای رسیدن به این مقام بالای نظامی، نیاز دارد که رای  مجلس سنای امریکا را بدست آورد او در کمیته خدمات تسلیحاتی آن مجلس ازشکل‌گیری دوباره شبکه القاعده و گروه داعش در افغانستان سخن گفت  که با وضعیت جاری در افغانستان مطابقت ندارد.

با این گفته ها می توان دریافت کرد که تمرکز این جنرال امریکایی جای دیگری است او در سخنانش با صراحت گفته است که چین دارد به عنوان یک قوت در حال ظهور است، منافع مشترک که همانا ایستاده شدن در برابر امریکا است بیجنگ و مسکو را با هم نزدیک کرده است و منافع واشنگتن ایجاب می کند که باید نفود و اقتدار خود را حفط کند،او واضح گفته است که  قصد دارد بر تهدیدهای چین و روسیه  متمرکز شود

از دید نهاد های استخباراتی امریکا،  چین به دنبال ساخت یک پایگاه نظامی در امارات متحده عربی است، در حالی که کشورهای مانند مصر، ایران و حتا عربستان سعودی به دنبال جذب حمایت نظامی و اقتصادی از روسیه هستند و روسیه همچنان کشور های اتحاد شوروی سابق را زون امنیتی خود می داند و اجازه نمی دهد که ناتو  و یا کشور های دیگر نزدیک آن شوند، حساسیت روسیه در قبال برنامه های ناتو در اوکرائین و یا هم حضور چند ساله امریکا در افغانستان که در سرحد با کشور های اتحادشوروی سابق قرار دارد واضح است، در چنین یک وضعیت  جنرال کوریلا وظیفه دارد که با نفوذ فزاینده چین و روسیه در منطقه مقابله کند.

از این گفته ها بر می آید که امریکا برای مقابله با نفود دو رقیب قدراتمند خود، نیاز دارد که به حضور خود در اطراف دو کشور رقیب ادامه دهد  و برای ادامه چنین یک حضور نیاز به دلیل  دارد تا آن را توجیه کند.

مگر پیام مردم افغانستان هم واضح است، این کشور نمی تواند منبع و مکانی برای جنگ های نیابتی باشد و افغانان به مغرضین اجازه نمی دهند که  با حرف ها و دلایل ناموجه که بیشتر از سوی سازمان های استخباراتی ساخته می شوند، حضور ناخوشایند و حساسیت برانگیر خود را توجیه کنند.

داعش و یا القاعده نام های خود ساخته اند که می تواند به عنوان بهانه و آدرسی برای  مداخله و یا برنامه های دیگر امریکا به کار رود و توجیه شود در حالی که در افغانستان هیچ جنگجوی خارجی وجود ندارد و امارت اسلامی هم اجازه چنین کاری را نمی دهد.

بهتر است که تیوری سن های امریکایی به جای اتهام بستن در برابر افغانستان به واقعیت های موجود در این کشور تن دهد  و دست از مداخله بر دارند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا