امنیت

اخلال روند واکسین پولیو درهلمند ازسوی طالبان ، خشونت دیگر علیه اطفال

کابل باختر/ 15/ سرطان
نهادهای جامعه مدنی ولایت هلمند نگرانی های شان را مبنی براخلال روندمبارزه با بیماری فلج کودکان ازسوی مخالفان مسلح، درآن ولایت ابراز داشته اند .
نیروهای مخالف مسلح دولت روند مبارزه با بیماری فلج کودکان را ازسه ماه پیش بدینسو در بخش های از ولایت هلمند متوقف کرده اند.
به گزارش آژانس باختر ، این نهاد ها گفته اند که حدود پنج هزار کودک در این ولایت در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
آنها از دولت و جامعه جهانی خواسته اند برای ادامه مبارزه با بیماری فلج کودکان که یک برنامه ملی است ، تلاش کنند.
درهمین حال عبدالله داوود زاده رییس اداره مبارزه با بیماری های واگیرولایت هلمند نیز تائید کرده است که از سه ماه قبل تا به حال برنامه مبارزه با بیماری فلج کودکان به صورت خانه به خانه دراین ولایت اجرا نشده ولی درمراکز صحی این ولایت خدمات لازم به مردم ارائه میشود.
به گفته او، دلیل توقف این برنامه درولایت هلمند نا امنی است ولی دولت تلاش میکند با همکاری نهادهای بین المللی صحی ، برنامه ملی مبارزه با بیماری فلج کودکان را دوباره راه اندازی کند.
متوقف ساختن روند مبارزه با بیماری فلج کودکان ازسوی مخالفان مسلح دولت درولایت هلمند درحالی صورت میگیرد که واقعات بیماری فلج اطفال درولایات هلمند و قندهار مشاهده شده است.
براساس گزارشها قبل از آن ولایات هلمند و قندهار به عنوان ولایات یاد شده که درآن واقعات پولیو دیده شده است.
فلج اطفال یک بیماری غیر قابل علاج ، اما  قابل پیش گیری است ، این بیماری تقریباً درتمام جهان ریشه کن شده و تنها سه کشور هنوز با آن دست به گریبان هستند .
افغانستان پاکستان و نایجریا کشورهای هستند که تاهنوز هم مواردی از ابتلا به بیماری فلج اطفال درآن دیده میشود.
این درحالیست که سازمان ملل متحد درتازه ترین گزارش خود از افزایش سی درصد تلفات کودکان و اطفال درجریان خشونت ها درافغانستان خبرداده است .
به باور آگاهان سیاسی این حرکت طالبان میتواند خشونت دیگری آن گروه نسبت به اطفال محسوب گردد. زیرا طالبان به گونه یی عمدی مانع برنامه میشوند که صحت اطفال را تضمین میکند درحالیکه پولیو چون بمب و انتحار، معیوبیت را برای اطفال درقبال دارد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا