اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

 کابل/ ۲۸ ثور /باختر

 وزیر خارجهٔ چین گفته است «بیجنگ می‌تواند تلاش‌ها، به شمول مساعی منطقه یی را در حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد.”

مفسرآژانس باختر می نگارد: وزیر امور خارجۀ چین در گفت وگو با مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که تنها راه حل مشکل افغانستان، توافق سیاسی میان طرف های درگیر در جنگ است، او تروریزم را تهدید مشترک پنداشته است که هر دو کشور چین و افغانستان باید با آن مبارزه کنند.

وزیر خارجهٔ چین همچنان گفته است بیجنگ می‌تواند تلاش‌ها، به شمول مساعی منطقه یی را در حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد. این گفته ها در حالی بیان می شود که دولت افغانستان معضل این کشور را یک معضل منطقه یی و فرا منطقه یی می داند که با تجاوز یک بیگانه آغاز شد و در وجود مداخله های بیرونی عمیق تر شد و به نگرانی فرا تر از افغانستان مبدل شده است؛ اکنون که جهان برای حل بحران ۴۲ سالۀ افغانستان آمادۀ همکاری شده است، سخنان وزیر خارجۀ چین می تواند نوید شکل گیری یک اجماع موثر جهانی در خصوص افغانستان را دهد، چین یک کشور اثرگذار در معاملات منطقه یی و جهانی است، مگر در طول سال های متمادی تلاش کرده است که بیشتر به منافع اقتصادی خود ارجحیت دهد و از کشیدگی های سیاسی و نظامی به دور باشد٬ مگر سیر زمان نشان داد که چین نمی تواند تنها نظاره گر مسایل باقی بماند٬ به خصوص این که فعالیت های ایغوریان در آن کشور تشدید یافته است و شماری از کشورها تلاش دارند که از مسیر ایغوریان برای بی ثباتی چین که اکنون اقتصاد اول دنیا است برنامه ریزی کنند. چین بار ها نگرانی خود را از ادامۀ بی ثباتی در افغانستان بیان کرده است و هشدار داده است که ادامۀ این وضعیت٬ افراط گرایی را در منطقه رشد می دهد و افراط گرایی به نوبۀ خود هراس افگنی را پدید می آورد و آن را تقویت می کند.

چین درک کرده است که اکنون ثبات منطقه با ثبات افغانستان گره خورده است وباید برای اعادۀ ثبات در این کشور دست به کار شود٬ روی همین دلیل است که بیجنگ می خواهد تلاش‌ها، به شمول مساعی منطقه یی را در حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد و بدون شک این تلاش های چین به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی موثر و با نتیجه خواهد بود. همانگونه که گفته شد معضل افغانستان بیشتر عوامل بیرونی دارد و در شکل گیری بحران در افغانستان نقش و اهمیت پاکستان واضح و آشکار است در حالی که چین به نوبۀ خود نفوذ زیادی بر پاکستان دارد٬ هر کشوری که می خواهد دریچۀ صلح در افغانستان را باز کند باید در گام نخست به اهداف و نیات پاکستان و عملکرد این کشور دربرابر افغانستان دقیق شود٬ لازمی است که چین هم باید چنین کاری کند. پاکستان به گونه یی کشور های منطقه و فرا منطقه را در قضیه افغانستان سمت و سو داده است٬ در کنار آن که به عنوان متحد راهبردی امریکا و غرب در امر مبارزه با هراس افگنی باقی مانده است٬رقیبان امریکا و غرب‹ روسیه و چین› را نیز فراموش نکرده است٬ طالبان را به چین و روسیه نیز معرفی کرد واین گروه را ابزار برنامه های استخباراتی شماری از کشور های حوزۀ خلیج کرد و با طالبان نیز بازی کرد٬ برای سفررهبرمقتول طالبان ملا اختر محمد منصوربه ایران شناسنامۀ جعلی ترتیب داد٬ مگر گزارش سفر محرمانه او را به امریکاییان داد که در نهایت امریکا اورا کشت. اینها نمایانگر بازی های چند پهلوی پاکستان در برابر افغانان و کشور های دیگر است.

برای چین که می گوید تلاش های منطقه یی را برای حل بحران افغانستان به راه می اندازد لازم است که راهکاری برای پاکستان در خصوص حل بحران تجویز کند که در آن حرفی برای ماجراجویی ها وجود نداشته باشد و برای پاکستان تفهیم شود که این کشور منافع افغانان و کشورهایی که در افغانستان منافع مشروع دارند، احترام کند چین به عنوان دوست راهبردی پاکستان باید برای پاکستانیان بگوید که ادامۀ بحران در افغانستان می تواند پاکستان را در بحران غیر قابل پیشبینی گرفتار کند و نبود یک حاکمیت توانمند مرکزی در افغانستان٬ بیشتر به جنگ نیابتی کشور های دیگر در این کشور دامن زده است که پیامد آن بروز دشواری های امنیتی برای چین و دیگر کشور های منطقه و فرا منطقه است و نه تنها چین٬ بل کشور های زیادی را در موضع دشواری قراردهد. از موضع گیری های چین در طول ماه ها و چند سال گذشته پیدا ست که چین نمی خواهد از منافع خود در افغانستان که بیشتر مناقع اقتصادی است کوتاه آید و می کوشد منافع چین در افغانستان به صورت قوی با منافع کشورهای غربی همخوانی و سازگاری داشته باشد٬ غربیان یک افغانستان عاری از تهدید و دهشت و افراطیت را می خواهند و این زمانی امکان پذیر است که مراکز ترویج افراطیت در پاکستان بسته شود و این چین است که می تواند این خواست شریفانه و بشر دوستانه را بر پاکستان بقبولاند٬ آن وقت است که تلاش های چین برای اعادۀ ثبات در افغانستان و منطقه موثر بوده می تواند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا