گزارش ها

مدارس دینی در پاکستان، عامل اصلی افراط گرایی و ترور در منطقه!

کابل باختر 7 اسد
افغانستان وارد فصل تازه از جنگ و خشونت شده است. تحرکات نظامی طالبان و حملات تروریستی این گروه طی ماه های اخیر بی پیشینه بوده است.
این که تشدید جنگ در افغانستان وابسته به کدام عوامل است پرشش های زیادی را با خود دارد؟
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: در جریان حدود یکماه گذشته چند واحد اداری در افغانستان شماری از ولسوالی ها در شمال و جنوب کشور در پی تحریکات طالبان سقوط کردند و نیز کابل و چند شهر دیگر کشور شاهد حملات تروریستی بودند.
ظمنا نیروهای امنیتی و دفاعی در پی حملات تهاجمی و یا هم در پی برنامه های افراط نفوذی تلفات را متحمل گردیدند.
خاکریز ولایت کندهار، تگاب ولایت بدخشان، گرشک ولایت هلمند، نمونه یی اند که نیروهای دفاعی و امنیتی در آن متحمل تلفات گردیدند.
اخبار موثق وجود دارد که در ماه های اخیر به شمار افراد طالبان در جبهات جنگ این گروه افزوده شده است. افراد تازه نفس با آنها پیوسته اند.
این که این افراد کی ها اند و چگونه به جبهات طالبان رسیده اند پرشش های زیادی را با خود دارد.
وزارت دفاع ملی رخصتی مدارس دینی در پاکستان را جواب یکی از این پرشش ها میداند.
جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید، مدارس دینی در پاکستان به دلیل گرمی هوا تعطیل گردیده اند و هزاران طالب این مدارس بنام ادامه جهاد به افغانستان اعزام شده اند.
این گفته ها در حالی بیان میشود که در پاکستان تا چهل هزار مدرسه دینی فعال است و یکی از مشخصه های آموزش در این مدارس که اکثریت شان ثبت نشده اند به اصطلاح ادامه  جهاد در افغانستان است این امر سبب گردیده است تا اکثری طلاب مدارس پاکستان به افغانستان رو کنند و به اصطلاح روند جهاد در این کشور را تقویت نمایند.
از این گفته ها بر میاید که جنگ و وخامت اوضاع در افغانستان بستگی کامل با مدارس دینی در پاکستان قرار دارد.
شماری از آگاهان سیاسی و کارشناسان امور نظامی میگویند که مدارس دینی در پاکستان منبع اصلی سرباز گیری برای گروه طالبان در افغانستان است.
جنگ در افغانستان که به تعبییر اراده کننده مدارس دینی در پاکستان، جهاد است باعث شده تا پاکستان برنامه ها و اهداف بزرگ منطقه یی خود را دنبال کند.
وضعیت معقید در مدارس دینی پاکستان چنان است که طلاب مدارس باید تنها به حرف های آموزگار ،اداره کننده گان مدارس گوش دهند.
در مدارس پاکستان که اکثریت مطلق آنها لیلیه است دیدن تلویزیون، شنیدن اخبار ، مرور روزنامه ها ، بحث سیاسی و مطرح کردن دیدگاه ، نه تنها ممنوع است بل تخطی از مقررات مدرسه پنداشته میشود و عامل آن مجازات میگردد.
اینها نمایانگر آن است که مدارس  دینی در پاکستان ،تنها یک مکان آموزشی نیست بل یک نام برای پوشش فعالت های استخباراتی پاکستان نیز میباشد.
شماری از کارشناسان نظامی در افغانستان، پاکستان و کشور های عربی جدا به این باور اند که اکثریت مدارس دینی در پاکستان یا از سوی سازمان های استخباراتی آنکشور ایجاد شده و اداره میشوند و یا هم چهره های روحانی که مالک این مدارس اند به گونه ای با استخبارات پاکستان سر و کار دارند.
مولانا فضل الرحمان، مولانا سمیع الحق و روحانیون دیگر در زمره  این چهره ها اند.
از طرف دیگر چگونگی تمویل مدارس دینی در پاکستان ابعاد دیگری نیز دارد این کارشناسان از کشور های چون قطر و سعودی یاد میکنند  که مدارس دینی در پاکستان را مستقیماً حمایت مالی نموده  و در تدوین برنامه ها و عمل این مدارس نقش دارند زیرا شماری از کشور های حوزه خلیج، اهداف معین را در برابر کشور های افغانستان ، هند، بنگله دیش، آسیای میانه و ایران تعقیب میکنند و راه رسیدن به این اهداف را از طریق مدارس دینی در پاکستان و با انگیزه مذهبی سهل تر یافته اند.
پس مدارس دینی در پاکستان عامل اصلی ترویج افراط گرایی و ترور در منطقه اند که باید در هماهنگی و انسجام کامل از سوی کشور های منطقه مهار گردد. ختم/تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا