گزارش ها

تعهد ناتو بر حمایت از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴

کابل 19 جوزا / باختر
اخیرا نشست وزرا دفاع ناتو بدر مقر ان پیمان در شهر بروکسل بلجیم برگزار شد
وضعیت امنیتی افغانستان و چگونگی ادامه  کمک های ان سازمان  با نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور یک بحث محوری این نشست بود.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : با انکه افغانستان عضو ناتو نیست مگر شاهد طولانی ترین ماموریت  بیرونی این سازمان در جغرافیای خود بوده است .
به تعقیب اجلاس وزرا دفاع  ناتو سرمنشی این سازمان  اعلام کرد وزیران دفاع ناتو متعهد گردیده اند که پشتیبانی وحمایت مالی  شان را ازنهاد های امنیتی افغانستان تا سال 2024 میلادی ادامه دهند.
این درحالیست که تعهد چهار سالۀ کشورهای عضو ناتو برای پشتیبانی مالی از ازنهاد های امنیتی افغانستان، در سال 2020 میلادی  پایان می‌یابد .
ینس استولتنبرک سرمنشی سازمان ناتواعلام کرده است که این سازمان تصمیم دارد که پشتیبانی مالی‌اش از نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال 2024 میلادی ادامه دهد.
ینس استولتنبرگ شام جمعه در ختم نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل در یک نشست خبری گفت که تصمیم‌ نهایی در این مورد در نشست سران ناتو در ماه جولای سال جاری، گرفته خواهد شد.
او افزود که مطمئن است رهبران ناتو روی تمدید تمویل نهاد های امنیتی افغانستن  تا سال 2024 میلادی در نشست آیندۀ سران ناتو توافق خواهند کرد که هدف ما تقویت نیروهای افغانستان  است تا آنان بتوانند وضعیتی را برای راه حل صلح آمیز فراهم کنند.
استولتنبرگ افزود که ما سه هزار نیرو به این ماموریت افزوده‌ایم. امیدوارم در اجلاس ماه آینده اعضای ناتو تمویل نیروهای امنیتی افغان را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کنند. حضور ما در افغانستان به تامین ثبات در این کشور و ایجاد وضع مناسب برای دست یافتن به صلح کمک می کند.
سرمنشی سازمان ناتو تاکیدکرده است که ما نه تنها همکاری خود را در چارچوب نیروهای حمایت قاطع حفظ می‌کنیم بلکه آن را افزایش نیز می‌دهیم .
طارق شاه بهرامی، وزیردفاع ملی  که در این نشست شرکت کرده بود گفته است  که اعضای ناتو پشتیبانی سیاسی شان را از حکومت افغانستان اعلام کردند و نیز شماری از کشورهای عضو ناتو تعهد کرده اند که نیروهای بیشتری به افغانستان بفرستند
درحال حاض شمار سربازان ناتو در افغانستان که نهاد های امنیتی افغان  را آموزش می دهند، اخیرا به ۱۶ هزار تن افزایش یافته است. جاوید روشان .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا