صحت

هشداربه احتمال خطرگسترش بیماری تب خون دهنده درایام عید درهرات

شهرهرات 20 سنبله باختر
مسوولان صحی هرات از خطر گسترش بیماری تب خون دهنده درایام عید سعید قربان هشدارداده بر رعایت نکات بهداشتی هنگام تماس با مواشی تاکید دارند.
بیماری ساری تب خون دهنده که از سال 1970  در حوزه غرب افغانستان و در ولایت هرات شیوع داشت، از شروع سال جاری خورشیدی تا کنون تنها در ولایت هرات 50 واقعه درشفاخانه خواجه عبدالله انصاری  به ثبت رسیده است که 5 تن آن‌ها جان داده اند.
بیماری تب کریمه کنگو از مواشی به انسان سرایت می کند و قابلیت این را دارد که از انسان به انسان نیز سرایت کند.
عامل اصلی این بیماری نوعی کنه است که روی جلد مواشی می چسبد. در صورتی که انسان به خون و یا گوشت حیوان بیمار در تماس باشد و خودش را وقایه نکند، خیلی سریع به این بیماری مبتلا می گردد.
افزایش وقایع این بیماری در سال های اخیر نگرانی مقامات صحی حوزه غرب افغانستان را نسبت به شیوع آن در روزهای عید قربان بیشتر کرده است.
محمد رفیق شیرزی سخنگوی مرکز درمانی هرات می گوید  «بیشتر بیماران تب خون دهنده  کسانی بوده اند که حیوان نگهداری می کردند و یا قصاب بوده اند.
وی می گوید ریاست صحت عامه از طریق برنامه های آگاهی دهی به مردم این حوزه از افغانستان هشدار داده که در صورتی که هنگام کشتار مواشی در روزهای عید قربان خودشان را وقایه نکنند، امکان افزایش شمار بیماران بسیار زیاد است.
داکتران می گویند کسانی که حیوانات را نگهداری می کنند، باید از پاک بودن مواشی شان از وجود کنه مطمئن شوند. در صورتی که کنه در محل نگهداری حیوانات وجود داشته باشد باید به ریاست زراعت مراجعه کنند تا برای پاکسازی آن اقدام شود. کسانی که مواشی را خریداری می کنند نیز باید از صحتمند بودن مواشی مطمئن شوند.
درعین حال از شهروندان خواسته شده است تا از بروزاحتمالی این بیماری هنگام تماس بامواشی و ذبح ان از دستکش عینک و ماسک استفاده نمایند وبعد از آن بهداشت فردی را مراعات نمایند.
علایم این بیماری، درد شدید در بدن، درد مفصل ها، تب و نهایتاً خونریزی از گوش، چشم، بینی و مقعد ذکر شده است.
مسوولان صحی می گویند، پوست حیوانات برای جلوگیری از پخش شدن کنه به محیط در یک خریطه پلاستیکی نگهداری شود. محیط کشتار و محل و ظروف ملوث به خون مواشی نیز باید ضدعفونی شوند. کسانی که با خون و گوشت مواشی تماس دارند، نباید دست خود را به چشم، دهان و یا بینی شان بزنند. کسانی که زخم باز دارند، بهتر است اصلا با مواشی تماس نداشته باشند.
شفاخانه حوزوی هرات برای رسیدگی به بیماران مبتلا به تب خون دهنده یا "سی سی اچ اس" یک بخش ویژه راه اندازی کرده که  توانایی بستر ساختن ده ها بیمار  را دارد. مریضان در این بخش قرنطین شده تحت  مراقبتهای درمانی قرارمیگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا