گزارش ها

گزارش سیگار با واقعیت ها سازگار نیست

کابل باختر 8 سرطان

 یک مقام امریکایی خواستار توقف برنامهء خریداری هلیکوپترهای روسی برای ارتش افغانستان شده است .

 به گزارش آژانس باختر ادارهء عمومی تفتیش امریکا (سیگار) به روز جمعه با انتشار گزارش خواستار به تعلیق در آوردن برنامهء خرید 48 بال هلیکوپتر روسی برای ارتش افغانستان شده است .

 جان ساپکو مفتش عمومی ایالات متحده امریکا که برروند مصارف نظامی کشورش درافغانستان نظارت دارد دلیل میاورد که گویا نیروی هوایی افغانستان توانمندی نگهداری این طیارات را ندارد .

اوتاکید دارد که الی زمان تکمیل جلب وجذب و آموزش نیروهای افغان احتمالاً این هلیکوپتر ها وطیارات بدون استفاده باقی خواهند ماند .

 اظهارات جان ساپکو درحالی بیان میشود که حدود ده روز قبل پنتاگون اعلام  داشت که در مورد خرید 48 هلیكوپتر  mi-17که ارزش پولی آن به 554 ملیون دالرمیرسد با يك شركت روسي به توافق رسیده است .

 قبلاً نیز نیروي هوایی افغانستان از اسلحه وطیارات ساخت روسیه استفاده کرده است وکادر های زیادی در این قسمت دارد.

 از طرف دیگر تجهیز نیروی هوایی افغانستان اکنون به یک نیاز جدی آنهم در آستانهء خروج نیروهای خارجی  مبدل گردیده ودولت دراین راستا تمرکز بیشتر داشته واز هرطریق ممکن میکوشد تا نیازهای موجود در نیروی هوایی را کاهش دهد، مگر حرف های اخیر مفتش عمومی ایالات متحده امریکا میتواند این پروسه را آسیب رساند زیرا ایالات متحده امریکا تمویل کنندهء اصلی تجهیزات نیروی هوایی افغانستان است.

 شماری از آگاهان سیاسی ونظامی گفته های اخیر این مقام امریکایی را یک حرکت ضد افغانی دانسته اند وبرعواقب آن هشدار دادند آنها میگویند که روند آماده سازی نیروهای هوایی کشور به گونهء قصدی بطی ساخته شده تا این کشور درنهایت صاحب یک ارتش منظم نباشد .

 یک عضو ولسی جرگه که نمیخواهدنامش گرفته شود میگوید: آنچه رامفتش خاص امریکا برای افغانستان بیان داشته حرکتي درهمین راستاست.

 اوتاکید دارد باوجود دسيسه ها وتوطیه های زیادی که در برابر قوای هوایی افغانستان درجریان 20 سال گذشته صورت گرفت این نیروهنوز هم کادر های مجرب دارد که حفظ ونگهداری چند چرخ بال وطیاره برای آنان کارساده ئیست او به مفتش خاص امریکا توصيه میکند که بهتر است عقب ما جراي طیارات c-37باشد که از ایتالیا خریداری شد مگر به عنوان لاشه به افغانها تحویل داده شد.

درهمین حال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی میگوید:12 سال زمان کافی بودکه تا شماري از جوانان ما برای خدمت در قوای هوایی آماده شدند درقسمت هوایی که جامعه جهانی نه تنها آنان را آموزش ندادند بل تمام کادر های مارا تنقيص کرده و تشکیلات هوایی ما را از بین بردند .

 کادر های هوایی ما آنقدر توانمند بودند که نظيرشان درمنطقه نبود ما هنوز هم کادر های زیادی داریم که قوای هوایی  ما میتواند آنان را بسيج نمایند  وبا برگزاری کورس های آموزشی آنان را با شیوه های نوین استفاده از این گونه وسایل آشنا ساخت .

عتیق امرخیل کارشناس دیگر مسایل نظامی به آژانس باختر گفت  اگر هدف مفتش امریکا یی این است که گویا افغانها توانایی حفاظت از تجهیزات ووسایل نظامی را ندارند باید بگویم افغانها دارای استعداد عالی هستند مگر خارجی ها این زمینه ها را از افغانها میگیرند تا آنها از استعداد های خود استفاده کرده نتواند حالا که میگوید مااز چرخ بال استفاده کرده نمیتوانیم این حرف واقعیت ندارد درحالیکه افغانها دراستفاده از اسلحهء روسی تجارب خوب دارند .

هدف مفتش امریکایی جزیک جنگ روانی ومشوش کردن اذهان عامه چیزی دیگری نيست .

دگروال بهادر خان سخنگوی قوای هوایی افغانستان میگوید: قوای هوایی افغانستان درسابق 60 بال هليكوپتر داشت که شب روز آنها را به پرواز در می آورد.

 تمام پیلوت ها آموزش دیده اند وآنها حالا هم درنزدما قرار دارند وآنها آموزش های مدرن را فرا گرفتند ودرپهلوی آن ما بعضی جوانان را هم درداخل وهم درخارج آموزش داده ایم  ما توانائی به کار انداختن هر طیاره ،چرخ بال ویا اسلحه دیگر صنف هوایی  را داریم هدف هئیت باز رس امریکا يي یک نظر شخصی است قوای هوایی یک مشکل اندک در رابطه به پرزه جات وورکشاپ ها دارد که میتوان آنها را نیز برطرف نمود .

ما آماده تسلیم گیری هر نوع واسطه هوایی واسلحه صنف هوایی هستیم .

 باید گفت که جان ساپکو به عنوان مفتش خاص امریکا برای افغانستان به عنوان چهره ماجراجو درافغانستان عرض اندام دارد گذشته با ارائهء گزارشهای ناموزن باعث بروز احساسات وعکس العمل ها در میان حلقه های امریکایی وافغانی شده است . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا