اقتصاد

اولین قطارباربری چین از مسیر آسیای مرکزی وارد افغانستان شد

کابل – ایرنا –  7 اسد – باختر
اولین قطار باربری چین از مسیر کشورهای آسیای مرکزی به افغانستان رسید و با به صدا درآمدن سوت این قطار، راه ترانزیت دیگری به روی کابل گشوده شد واین کشور یک گام دیگر از وابستگی انتقال کالا از مسیر پاکستان، فاصله گرفت.
این قطار چند ماه پس از آن، راه اندازی شد که بیجینگ و کابل توافقنامه ای برای صادرات زعفران و خشکبار افغانستان به چین امضاء کردند.
طبق همین خبرقرار است که هر ماه 2 بار کانتینرهای اموال بازرگانان افغان ازشهر «هایمن» چین به مقصد بندر«حیرتان» افغانستان انتقال یابند.
سیام پسرلی سخنگوی اتاق تجارت افغانستان نیز: افتتاح این راه آهن را برای افغانستان با اهمیت دانست و گفت: صادارت و واردات بازرگانان افغانستان با کشور چین ایجاب می کرد تا چنین راه آهنی ایجاد شود و بازرگانان از این طریق بتوانند اموال بازرگانی خود را با مشکلات کمتر و قیمت ارزان تر انتقال دهند.
به گفته پسرلی این راه آهن توان انتقال 200 کانتینر را در یک زمان دارا می باشد که باعث گسترش روابط تجارتی چین و افغانستان خواهد شد.
پسرلی گفت که از این راه آهن برای نقل و انتقال اموال بازرگانی و ترانزیتی استفاده صورت می گیرد و با توجه به علاقه مندی چین برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان، اهمیت این راه بیشتر می شود.
مسافرقوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در باره افتتاح راه آهن افغانستان و چین که از طریق قزاقستان و ازبکستان به شمال افغانستان می رسد، گفت: در آینده این راه آهن از شمال افغانستان به مرزهای ایران در غرب و پاکستان امتداد داده می شود و راه شمال افغانستان به دور از تاثیرگذاری های سیاسی خواهد بود و می تواند برای افغانستان اهمیت زیادی داشته باشد و افغان ها با استفاده از این راه، دیگر به دلیل مشکلات سیاسی با برخی کشورهای همسایه، با مشکل ترانزیت کالا مواجه نخواهند شد.
پیشتر افغانستان، هند و ایران، موافقت نامه استفاده از بندر ترانزیتی چابهار در سواحل مکران ایران را نیز امضاء کردند و این مسیر هم در صورت رونق یافتن و افزایش ظرفیت های تخلیه و بارگیری کشتی های غول پیکر در این بندر، نگاه تجار افغان را ناگزیر از بندر کراچی پاکستان به چابهار برمی گرداند؛ زیرا این مسیر برای انتقال کالای آنان کوتاه تر و ارزان تر تمام می شود.
چین با امضای توافق نامه صادرات زعفران و خشکبار افغانستان و راه اندازی قطار باربری در مسیر دو کشور سهم بیشتری را در اقتصاد افغانستان به عهده خواهد گرفت و به همان نسبت می تواند در عرصه سیاست این کشور نقش پررنگ تری ایفا کند. بیجنگ سرمایه کلانی را به توسعه بندر «گوادر» پاکستان که در موازات بندر «چابهار» قرار گرفته، انجام داده است. ایفای نقش پررنگ تر چین در افغانستان بدون تصور تامین منافع شریک ستراتیژیک خود پاکستان دشوار به نظر می رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا