فرهنگ

صندوق حمایت مالی ازژورنالیستان افغانستان مبلغ نزدیک به دومیلیون افغانی را به خانواده های شهیدان ٬ زخمیان و بیماران مساعدت کرد

کابل ۱۶ سنبله باختر
به افتخار صدمین سالگرد استقلال کشور امروز محفل کمک به خبرنگاران شهید ، مجروح و بیمار ازطرف صندوق حمایت مالی از خبرنگاران درمرکز رسانه های حکومت برگزار شد.
دراین محفل محمد آصف وردگ رییس صندوق حمایت مالی از خبرنگاران از کارکرد صندوق و کمک به یک تعداد خبرنگاران که درراه اطلاع رسانی شهید و زخمی شده اند یادکرد و گفت امروز به ۳۴ تن از خبرنگاران مبلغ یک میلیون و هفت صد و بیست هزار افغانی از پولی که محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور به صندوق کمک کرده است ، مساعدت می شود.
وی همچنان گفت :من از صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان به ژورنالیستان ملت و دولت حسابده هستم .
دراین محفل همچنان به یک تعداد شخصیت های ملی و علمی کشور به پاس همکاری های صادقانه شان با صندوق چون داکتر سید مخدوم رهین ٬ شاهدخت  هندیه دختر شاه امان الله خان ٬پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی اداری و گرحندوی ، زهره یوسف مشاور فرهنگی بانوی اول کشور ، استاد حبیب الله رفیع محقق و نویسنده کشورو محمد اسحق  الکولوی حارنوال سابق کشور لوح تقدیر اهدا شد.
شادخت هندیه دختر شاه  امان الله خان دراین محفل صحبت کرد و گفت :خوشحالم که صد سال از استقلال کشور سپری می شود و هنوز هم مرد م از غازی امان الله خان به نیکی یاد می کنند.
وی همچنان از کارکردهای ملکه ثریا مادرش به خاطر رشد و ترقی زنان کشور یاد کرد و گفت که ملکه ثریا علاوه بر اینکه برای زنان شفاخانه ، برای دختران مکتب ساخت درپغمان یک سناتوریم برای کسانی که به مرض توبرکلوز مبتلا بودند نیز ساخت .
به گفته موصوف چون هوای پغمان صاف و گوارا و برای مریضان مفیدبود و از جانبی هم درآن زمان انتی بیو تیک وجود نداشت .
بناَ این سناتوریم را درپغمان ساخت تا مریضان را باتنفس هوای پاک تداوی کنند.
داکتر سید مخدوم رهین وزیر سابق وزارت اطلاعات فرهنگ و بنیانگذار صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان افغانستان درباره ،شخصیت و ابتکارات شاه امان الله خان صحبت کرد و گفت برای اولین مرتبه این شاه جوان ازدواج دختر صغیر و تعدد زوجات را منع کرد .
داکتر رهین از رهبری صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان که با امانت داری و صداقت مصدرخدمت به هم مسلکان شان شده اند سپاس کرد و برای شان آرزوی موفقیت کرد.
پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی اداری و گرحندوی وزارت اطلاعات وفرهنگ از شخص رییس صندوق و همکارانش به خاطر کارکرد صادقانه شان امتنان کرد وگفت :«دروزارت اطلاعات وفرهنگ من منحیث مسوول کار می کنم رهبری این صندوق با شفافیت و مسوولیت برای خبرنگاران مصدر خدمت شده اند.»
حفیظ الله بارکزی رییس شورای ژورنالیستان افغانستان هم درکنار اینکه از صندوق حمایت مالی از خبرنگاران حمایت خود را اعلام کرد از رهبری صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان به خاطر خدمتگذاری شان به خبرنگاران تشکر کردوگفت کار های صندوق شفاف انجام است وهمیشه به ژور نالیستان کمک کرده است .
استاد حبیب الله رفیع واسحاق الکو هم دراین محفل درپیوند به آزادی ، استقلال و برنامه های اصلاحاتی شاه امان الله خان صحبت کردند.
محفل با توزیع کمک های نقدی به خانواده های شهیدان  زخمیان و بیماران به پایان رسید. ختم/ ماری نبردآئین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا