فرهنگ

سیمينار علمی نقش فرهنگ در روابط بین الملل برگزار شد

 

کابل باختر – 30 عقرب

نقش فرهنگ در روابط بین الملل عنوان سیمينار علمی بود که امروز به اهتمام وزارت امور خارجه کشور برگزار شد .

به گزارش خبرنگارآژانس باختر، دراین سیمينار که به اشتراک برخی ازنماینده گان مردم در پارلمان ،معینان وزارتهای اطلاعات وفرهنگ امور خارجه تحصیلات عالی، دانشمندان فرهنگیان واستادان برگزار شده بود،ابتدا پیام حامد کرزی رئیس جمهور اسلامی افغانستان عنوانی سيمینار توسط جاوید لودین معین سیاسی وزارت امور خارجه خوانده شد در پیام درکنار آنکه به نتایج مثمر این سيمینار تاکید گردیده آمده است . افغانستان وراثت کهن ترین مدنیتها وفرهنگ های این خطهء روی زمین را دارد، مشترکات فرهنگی ما با بسیار کشورهای منطقه ثابت است ،بااستفاده ازهمین مشترکات وارزشهای غنی فرهنگی میتوان درانکشاف وبهبود روابط با جوامع دیگر بیشترموفق وپيشروباشیم .

همچنان در پیام ذکر شده چنان که از برنامهء موضوعات زیر بحث در سیمينار شما برایم آشکار گردید، مسایل نهایت ارزشمندي را مربوط به موضوع سیمينار برای بحث ومذاکره برگزیده اید ، بخصوص موضوع نبود ویاکمبود دیپلوماسي فرهنگی درکشور از موضوعاتی است که وزارت امور خارجه ما با يستي روی آن کار جدی نماید ودرفرجام سیمينار در قطعنامه نیز گنجانيده شود .

بعدا" عبدالقهار عابد رئیس روابط فرهنگی وزارت امور خارجه اهداف سیمينار را به اشتراک کننده گان توضیح کرده گفت ما امروز نسبت به هرزمان دیگر به دیپلوماسی فرهنگی فعال نیازمندهستیم .

او دیپلوماسی فرهنگی را به مثابه ای بهترین وسيلهء شناسایی، تامین کننده منافع ملی محسوب کرده گفت، کشور ها درعصر حاضر بااستفاده از ابزار های فرهنگی برای پیشبرد اهداف ملی خویش بیشتر آن را درمحراق توجه قرار داده اند .

جاوید لودین سخنران دیگر این سيمینار برتنوع فرهنگی وهمزیستی در جوامع دموکراتیک دنیا تماس گرفته  گفت، مساله تنوع فرهنگی وهمزیستی فرهنگی در جوامع دموکراتیک یک اصل پذیرفته شده است اما چیزی که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که نه تنها در داخل جوامع ،در داخل ملت ها بل در بین ملت ها در سطح بین المللی هم موضوع همزیستی فرهنگی فکتور بسیار اساسی است به خاطر صلح وهمبستگی .

دین محمد مبارز راشدی معین وزارت اطلاعات وفرهنگ در سخنرانی به تعریف ابعاد مختلف فرهنگ پرداخته یکی از منابع مهم تغذیه فرهنگ را عقاید ملت ها دانسته گفت یکی ازمولفه هاي برزگ فرهنگ ما در افغانستان دين است به هر پیمانه ای که دین ما شفاف واضح مستدلل وحقیقی باشد به همان پیمانه فرهنگ ما این صفات را بخود می گیرد .

به گفته ای مبارز اگر باور های دینی ما دچار افراطیت وتفریط دچار گنگ بودن وبی استدلالی  ودرواقع موهوم وخيالي باشد،فرهنگ ما نيزاین صفات را به خود می گیرد مبارز افزود، ماناچارهستیم هم برای تعامل فرهنگی با دنیا، تعامل فرهنگی در دو حوزه ، تعامل فرهنگی بین افغانستان وکشور های اسلامی که مشترکات شان فراوانتر از کشور های غیر اسلامی می باشد وهم در حوزه فراتر از کشور های اسلامی به عنوان یک ملت پیشرو وبه عنوان یک ملتی که باید باور داشته باشیم همه انسان هاعضو یک خانواده هستند ،منافع مشترک شان بیشتر از منافع متفرق است بین آنها ميباشد بايد با همين باور فرهنگي روابط ديپلماتيك خود را عيار نمائيم.

 درین سيمینار پیام های اکادمی علوم افغانستان، پوهنتون کابل ،کمیته ملی المپیک وشاروالی کابل توسط نماینده گان نهادهای مربوط خوانده شد .

مجموعا" درین سيمینار شانزده مقاله يي این علمی پژوهشی آماده گردیده که بعد از بررسی کمیته موظف، از جانب وزارت امورخارجه چاپ ونشر می شود .

سیمينار با صدور قطعنامه پایان یافت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا