سیاست

فقط با ایجاد یک اداره توانمند وآگاه در کمیسیون انتخابات میتوان به چالش های موجود پاسخ گفت

کابل باختر 27 عقرب
برگزاری انتخابات در سال آینده هجری خرشیدی یک برنامه ملی و یک گام دیگر برای حل بحران جاری در کشور بوده و این ٬زمانی امکان پذیر است که کمیسیون انتخابات از یک اداره و مدیریت توانمند برخوردار باشد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: رئیس جمهور غنی با صدور فرمانی نجیب الله احمدزی را از سمت ریاست کمیسیون مستقل انتخابات برکنار کرد.
تصمیم مبنی بر برکناری آقای احمدزی قبلاً از سوی اعضای کمیسیون متذکره گرفته شده بود و این نشان میدهد که ریاست جمهوری در هماهنگی و مشوره با کمیسیون انتخابات فرمان برکناری نجیب الله احمدزی را صادر کرده است.
قبل از نجیب الله احمد زی، امام محمد وریماچ، رئیس دبیر خانه یا دارالانشا کمیسیون انتخابات به دلیل ضعف کاری از سمت اش برکنار شد مگر او هنوز هم از موقف گذشته اش سخن میگوید
تغییرات کادری در کمیسیون از سوی منتقدان نظام به گونه های متفاوت تعبیر شد برخی آن را کودتا خواندند برخی هم خانه تکانی و بعضی ها آن را یک حرکت اصلاح طلبانه وانمود کردند.
در کنار مشکلات کادری در کمیسیون یادشده پاره از مشکلات دیگر و تفاوت دیدگاه نیز میان اعضای کمیسیون وجود داشته است.
چگونگی عقد قرار غرض خریداری وسایل تخنیکی و لوژستیکی بخشی ازاختلاف نظر میان اعضای کمیسیون انتخابات بوده است.
انکشافات دو یا  سه ماه اخیر در داخل کمیسیون انتخابات نشان میدهد که کمیسیون یادشده با مشکلات جدی مواجه است و طبعاً رهبری حکومت نمیتواند در برابر چنین ناهنجاری ها درداخل کمیسیون انتخابات بی تفاوت باشد.
از زمان گزینش اعضا و رئیس کمیسیون انتخابات برنامه ها و وظایف زیادی فرا راه کمیسیون قرار داشت که باید انجام میشد مگر عملکرد ضعف رهبری و مدیریت کمیسیون بسا از فرصت ها را از کمیسیون متذکره گرفت.
شماری از اعضای کمیسیون از مداخلات بیرونی در کار شان سخن میگویند مگر فعالان مدنی میگویند این دلایل به جز از بهانه تراشی چیزی دیگر تعبیر شده نمی تواند در وجود اسناد تقنینی فراوان که در داخل کمیسیون وجود دارد چرا کمیسیون به کار مستقلانه اش ادامه نداد و چرا به بهبود امور و اصلاح آن اقدام نکرد؟
مگر یک حرف قابل تذکر است که ضعف مدیریت و عملکرد ضعیف از گذشته ها تا حال دامنگیر کمیسیون بوده و رهبری آن نتوانسته به چالش ها پاسخ گوید.
کمیسیون انتخابات برای مردم وعده برگزاری انتخابات پارلمانی را در ماه سرطان سال آینده سپرده و آن را برای مردم یقینی ساخته است ضمنا برگزاری انتخابات پارلمانی یکی از مواردی است که باعث شکل گیری حکومت وحدت ملی شده و یکی ازشروط جامعه جهانی برای ادامه کمک ها با مردم افغانستان است .
پس در اینجا وظایف و مکلفیت های کمیسیون واضح و روشن بوده عدول از آن قابل پذیرش نیست. اعضای کمیسیون باید خلا های کاری شان را درک کنند و با انتخاب یک مدیر توانمند در صدد رفع چالش های موجود باشند و وعده شان را که برگزاری انتخابات شفاف ، فراگیر . افغانستان شمول است تحقق بخشند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا