اخبارTOPگزارش ها

سربازان امریکایی در آن طرف خط دیورند پایگاه نظامی می‌سازند// آیا جهاد در آن طرف خط دیورند هم فرض خواهد شد؟

کابل/  ۲۹  ثور /باختر

رسانه های بیرونی گزارش داده اند که عساکرخارجی‌ یی که در حال ترک کردن افغانستان اند از منطقۀ شیلوزان تا منطقۀ منگل در آن‌سوی خط دیورند مشغول اکمالات و ایجاد پایگاه‌اند.

اسپوتنیک روسیه این گزارش را منتشر کرده است و گفته است که عساکر خارجی یی که در حال ترک کردن افغانستان اند در آن‌سوی خط دیورند از منطقۀ شیلوزان تا منطقۀ منگل مشغول ساخت پایگاه بزرگ استند.

منطقۀ شیلوزان حدود ۷ یا ۸ کیلومتر از نقطۀ صفری خط دیورند با افغانستان فاصله دارد٬ شاهدان عینی ومردم محل گفته اند که روزانه ده‌ها چرخ‌بال در این منطقه فرود می‌آید و برمی‌خیزد. کار ساخت پایگاه آغاز شده است و این پایگاه از پایگاهی که نیروهای امریکایی در  لوگر افغانستان ایجاد کرده بودند بزرگتر است.

مردم محل همچنان گفته اند که نیروهای امریکایی در منطقۀ ‹ جاز›  که در حومۀ پاراچنار موقعیت دارد نیز پایگاه نظامی ایجاد کرده اند.

این در حالی است که با مشخص شدن زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان سازمان های استخباراتی امریکا و کشور های غربی گفتند که اوضاع افغانستان را با ایجاد پایگاه های جدید در بیرون از این کشور نظارت خواهند کرد.

مقام های پنتاگون حتا گفتند که در این خصوص رایزنی ها را با کشور های اطراف افغانستان منجمله آسیای میانه که زمانی جمهوریت های اتحادشوروی سابق بودند آغاز کرده اند٬ مگر ازبکستان سریعاً در برابر چنین گفته ها واکنش نشان داد و گفت تاشکند حاضر نیست که برای نیروهای خارجی یی که از افغانستان خارج می شوند پایگاه دهد٬ همچنان ایجاد پایگاه نیروهای امریکایی در تاجکستان به دلیل حضور عساکر روسی امکان پذیر نیست.

گفته شده  است که در میان کشور های آسیای میانه قرغزستان تمایل نسبی به این کار داشت٬ امریکا و ناتو در زمان حضور شان در افغانستان از پایگاه هوایی ماناس قرغزستان برای اکمالات و حمل و نقل عساکر شان  به افغانستان استفاده می کردند مگر سرانجام بیشکک به فشار های مسکو تن داد و این پایگاه را به روی نیروهای قوای ایتلاف در افغانستان بست٬ مگربار دیگر بیشکک علاقمند اجاره دادن این پایگاه شد که مخالفت تاجکستان و مخالفت غیر مستقیم روسیه را در قبال داشت حتا تنش های اخیر مرزی میان تاجکستان و قرغزستان به همین مسئله ربط داده شده است.

ترکمنستان همسایه دیگر افغانستان که بیشتر به سیاست های محافظه کارانه بیرونی شهرت دارد نمی خواهد که با جا دادن نیروهای امریکایی در آن کشور برای خود مشکل ایجاد کند٬ مگر گزارش اخیر  اسپوتنیک می رساند که پاکستان بار دیگر به نفع امریکا در منطقه فعال شده است.

جوبایدن حتا در زمانی که مصروف مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا بود٬ این طرح را ارائه کرد که امریکا باید از افغانستان بیرون شود در عوض در پاکستان پایگاه ایجاد کند که  مبارزه با هراس افگنی را مدیریت کرده بتواند و زمانی که او رییس جمهوری امریکا شد٬ همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان پنتاگون طرح ایجاد پایگاه در کشور های مجاور افغانستان را پیش کشید٬ کشور های آسیای میانه آن را رد کردند و اسلام آباد هم  چند روز پیش تاکید کرد که پاکستان  نمی‌خواهد به پایگاه آمریکا مبدل شود.

«عارف علوی» رییس جمهوری پاکستان  چند روز پیش با استقبال از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته بود که اسلام آباد نمی خواهد پاکستان پایگاه دیگر نظامی امریکا در منطقه باشد٬ وزارت خارجۀ پاکستان هم در اعلامیه یی گفت که آن کشور حاضر نیست به ایجاد پایگاه نظامی امریکا در آن کشور موافقت کند.

با وجود مخالفت های ظاهری٬ نشانه هایی از ساخت چند پایگاه نظامی امریکا در مناطق قبائبلی آن طرف خط دیورند« جاز و از منطقۀ شیلوزان تا منطقۀ منگل»  به چشم می خورد.

معلوم شود که پاکستانیان به خصوص احزاب مذهبی آن کشور و روحانیون سرشناس مانند مولانا فضل الرحمان٬ حضور عساکر خارجی را در کشور شان تجاوز خواهند گفت وهمانند افغانستان در پاکستان فتوای جهاد خواهند داد و یا  حضور دوست دیرینه راهمکاری های راهبردی نام خواهند داد؟

احزاب مدهبی و روحانیون پاکستانی٬ حضور امریکا در افغانستان را جهاد گفتند٬ جهاد طالبان را در افغانستان یک فرض دینی مگر در پاکستان بغاوت در برابر  حکومت اسلامی دانستند .

همچنان احزاب و گروه های مذهبی جمع روحانیون پاکستان هیچگاه از کشتار و مظالمی که ایغوریان در چین متحمل می شوند چیزی نگفته اند٬ حتا به تقبیح کردن آن هم لب نگشوده اند.

پاکستان اسلامی نزدیکترین دوست دولت کمونست چین است و مولانا فضل الرحمان باری دوستی پاکستان وچین را شیرین تر از عسل گفته بود. باید گفت که امریکا تاسال ۲۰۱۴ از پایگاه هوایی شمسیه در بلوچستان استفاده کرده است و این کشور تا دوازده ملیارد دالر برای پاکستان در جنگ با هراس افگنی پرداخته است که بخشی از آن برای حلقۀ روحانیت ومدارس دینی در پاکستان رسیده است . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا