سیاست

وزیر امور داخله فدراتیف روسیه طرح جدیدی جهت کنترول و قاچاق مواد مخدر ارائه داشته است

کابل باختر/ 24/سنبله
وزیر امور داخله فدراتیف روسیه طرح جدیدی رابرای کنترول و قاچاق آن مواد مخدر که گویا از افغانستان به آسیا میانه وروسیه وارد میشود، ارائه داشته است.
به گزارش آژانس باختر ، منابع خبری درروسیه ازقول ولادیمیر کولو کولنسف وزیر داخله روسیه خبرداده اند که گفته است که یک کمربند امنیتی درافغانستان ایجاد شود تا کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر دراین کشور تحت کنترول درآید منابع دولتی اضافه داشته که وزیر داخله روسیه این پیشنهاد رابه اطلاع حکومت افغانستان رسانیده مگر مقامات افغان تاکنون درباره آن چیزی نگفته اند.
وزیر داخله روسیه درحالی از طرح ایجاد یک کمربند امنیتی درخصوص جلوگیری از قاچاق و ترافیک موادمخدر در افغانستان سخن میگوید که از ازدیاد کشت خشخاش ، تولید و ترافیک مواد مخدر درافغانستان حرف های زیادی وجود دارد.
منابع خارجی ادعا دارند که کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در جریان سال گذشته عیسوی به شانزده ولایت کشور گسترش یافته و این کشور حالاهم در ردیف کشورهای عمده تولید کننده مواد مخدر در سطح جهان قراردارد.
مقامات روسی طرح جدید وزیر داخله آن کشور رابخش از تلاش ها غرض کاهش تولید مواد مخدر درافغانستان میدانند  و تاکید داشته اند هرگاه این پیشنهاد مورد قبول قرارگیرد روسیه همکاری جدی ، فراگیر و صادقانه با دولت افغانستان خواهد داشت . با آنکه مقامات دروزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که یک نهاد پالیسی ساز درحکومت این کشور است دررابطه به پیشنهاد اخیر وزیر داخله روسیه چیزی نگفته است مگر عبدالخلیل بختیار رییس عمومی عملیاتی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله در رابطه به قوای سرحدی ما که در سرحدات کشور حاکم است با همکاری وزارت مواد مخدر و معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله همیشه همگام است .
درمناطق شمال کشور موادمخدر نزدیک به صفر رسیده و درمناطق شمال با کدام مشکل جدی روبه رو نیستیم اما درمناطق جنوب و شرق کشور با وجود عملیات های گسترده و تخریب چندین لابراتوار مواد مخدر هنوز هم قادر به نا بودی کامل مواد مخدر آن نشده ایم .
وی افزود : که ما سالانه ده نفر از قاچاقچیان عمده مواد راشناسایی میکنیم و بعداز جمع آوری اسناد و مدارک به دستگیری آن اقدام مینمایم که درسال گذشته به تعداد هشت نفر را دستگیر نموده ایم که از آن جمله میتوان از حاجی بختیار مالک قصر بخت آورنام برد .
درحالیکه ما درطول فعالیت های روزانه خود تقریباً هر روز به یک موفقیت دست میابیم و تا حال شماری زیادی از فروشنده گان پرچون و متوسط مواد مخدر هم گرفتار شده اند.
وی اضافه نمودکه درسال جای بازهم طبق پلان قبلاً طرح شده به شناسایی ده تن از قاچاقچیان مواد مخدر پرداختیم که که تا اکنون دو تن از آنها بنام های حاجی قیوم و حاجی لونگ گرفتار شده اند و غرض جمعاوری اسناد در رابطه به هشت تن دیگر شان ادامه دارد.
بختیار گفت که درجریان سالجاری دوصدو چهار عملیات صورت گرفته به مقدار سیزده تُن مواد مخدر مختلف النوع بدست آمده به تعداد دوصد ویک نفر مظنون گرفتار گردیده است و تعداد بیست و سه میل اسلحه بدست آمده است چهل وسیله نقلیه مختلف النوع قاچاقچیان ضبط گردیده و چندین لابراتوار تولید مواد مخدر تخریب شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا