فرهنگ

داکتر رهین :جویان از بام تا شام خستگی ناپذیرکارمیکرد

 

کابل باختر/ 1/ میزان

حاجی بسم الله جویان یکتن از ژورنالیستان و نویسنده گان برجسته ای دوران جهاد و مقاومت چشم از جهان بست .

حاجی بسم الله جویان که پس از پیروزی جهاد ملت افغانستان به عنوان مسوول تحلیل سیاسی آژانس باختر گماشته شد سالیانی سپری کرد به تنویر افکارعامه از طریق قلم و نبشته پرداخت .

 پس از استیلای دوران سیاه طالبان ، حاجی بسم الله هم راهی سنگر مقاومت شد و با قلم و با نبشته ها چهره کریه و سیاه دشمن را عریان ساخت . درفصل جدید یعنی زمانیکه ریشه طالبان از کشور برچیده شد او دوباره به آژانس باختر آمد و بحیث رییس تحلیل سیاسی آژانس باختر مقرر شد.

اما دریغ و درد ، دردبی درمان نصیب گردید و سالهای سال را در بستر مریضی و بدون انجام وظیفه رسمی سپری کرد.

سرانجام او شب گذشته جان به جان آفرین بخشید و با جهان فانی وداع کرد ، روحش شاد باد.

دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ مرگ جویان را به خانواده خبرنگاران و فرهنگیان کشور ، دوستان و اقارب مرحومی تسلیت گفته افزود : جویان مرد روزهای دشوار بود ، او درروزگارانی که کابل در آتش باروت و تفنگ می سوخت در آژانس باختر از بام تا شام خسته گی ناپذیر کار میکرد.

مرگ او ضایعه است ، خداوند اورا مغفرت نماید.

مرحوم حاجی بسم الله در سال 1335 در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر متولد شد و در سال 1353 از لیسه آن ولسوالی فارغ گردید . او در سال 1358 از اداره صنعت فارغ شد و در سال 1359 کار د رکمیته تعلیم و تربیه، فرهنگي و کمیته بررسی و تفتیش جمعیت اسلامی آغاز کرد.

او دررادیو تلویزیون کارکرده و مدتی هم بحیث رییس عمومی مطابع دولتی وقت ایفای وظیفه کرده است وبه کشورهای عربستان، مصر، پاکستان و سایر کشورها سفر کرده است.

مرحوم بسم الله متاهل بوده و از او پنج فرزند باقیمانده است. مراسم فاتحه خوانی مرحوم فردا از ساعت یکنیم الی سه و نیم بعداز ظهر در مسجد کویتی و فاتحه زنانه نیز از ساعت یکنیم الی سه ونیم در سالون فاتحه خوانی مسجد کویتی ها برگزار می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا