اخباراقتصادجامعهTOP

معین وزارت فواید عامه: کار پنج پروژۀ بزرگ را در کشور آغاز کرده‌ایم

 کابل / اول قوس / باختر

ملا بخت الرحمن شرافت معین وزارت فواید عامه در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگار آژانس باختر گفت که این وزارت کار پنج پروژۀ بزرگ در کشور را آغاز کردهاست.

معین وزارت فواید عامه در این گفت‌وگو بیان کرد که کار اعمار و بازسازی در سراسر کشور آغاز شده است و این وزارت با توجه به توان مالی و اقتصادی امارت اسلامی روی تطبیق پروژهها کار می‌کند و اکنون کار پنج پروژۀ بزرگ در کشور آغاز شده است.

وی افزود: مسوولان ریاست‌های وزارت فواید عامه در تمام ولایتها کار بازسازی پروژه‌های کوچک را آغاز کردهاند، اما پروژۀ سالنگ‌ها یکی از پروژههای بزرگ این وزارت است که کار ساخت یک سرک به طول 30 کیلومتر در سالنگ شمالی و به طول 25 کیلومتر سرک دیگری در سالنگ جنوبی به پایان رسیده‌ است. پروژۀ دیگر وزارت فواید عامه، به طول 8 کیلومتر اعمار سرک و یک پُل در کمپنی است که کار آن در حال تکمیل شدن است.

به گفتۀ وی؛ کار پروژۀ “میلینک” که قندهار را با ترکان قلات وصل می‌کند، نیز رو به اتمام است. این سرک به دلیل این‌که بسیار تخریب شده بود، در اصل امکان بازسازی آن وجود نداشت، اما وزارت فواید عامه با ارادۀ قوی می‌خواهد کار این پروژه را تکمیل کند.

هم‌چنان با تطبیق یک پروژه در سوری، قرار است به تعداد 22 پلچلک بازسازی شود و کار روی سه پُل بین قندهار و قلات نیز جریان دارد و تطبیق این پروژهها از اولویتهای وزارت فواید عامه است.

وی خاطر نشان کرد: کار یک پروژۀ سرک سازی جمهوری اسلامی ایران زیر نام “میل-78” که از بندر ابونصر فراهی تا شهر فراه ادامه دارد، با تلاش‌های پی‌هم مسوولان وزارت فواید عامه پس از اندکی تاخیر از سر گرفته شده است و به سرعت دوام دارد.

ملا بخت الرحمن شرافت، در مورد ادعای برخی از شرکتها که در نظام پیشین تعدادی از پروژه‌ها را تطبیق کردهاند، معلومات داد و گفت که این شرکتها ادعا دارند کارهای شان را انجام دادهاند، اما نه ادارۀ پیشین کابل و نه هم بانکهای بین المللی و دونرها پول‌های شان پرداخته‌اند که این یک مشکل بزرگ برای وزارت به شمار می‌رود.

اما شرافت اطمینان داد که برای حل این معضله، وزارت فواید عامه در نظر دارد کمیتههای مختلفی را به منظور بررسی این مشکلات تعیین کند و سپس روند حساب‌دهی آغاز می‌شود.

معین وزارت فواید عامه در این گفت‌وگو از آمادگی کامل این وزارت برای زمستان پیشرو اطمینان داد و گفت که ریاست “ نقاط آسیب‌پذیر این وزارت تا کنون 80 درصد مناطق آسیب‌پذیر را شناسایی کرده است و در حال حاضر این کار در مرحلۀ تدارکات است.

وی بامیان، بدخشان، تخارو غور را از جمله ولایت هایی و سالنگ را منطقۀ عنوان کرد که در فصل زمستان شاهد برف‌باری‌های سنگین می‌باشد و گفت که برای حل این مشکل به امکانات، تجهیزات و منسوبان کافی نیاز است.

وی تاکید کرد: کسانی که در نظام گذشته برکنار و یا هم منفک شده‌اند؛ تلاش می‌کنیم که دوباره به کار گماشته ‌شوند و هم‌چنان تلاش‌ها جریان دارد که برای مردم زمینه‌های کاری فراهم شود.

ملا بخت الرحمن شرافت، از رهبری امارت اسلامی افغانستان خواست که به اعمار سرکها در کشور توجۀ بیشتری داشته باشد و سرک را وسیلۀ مهمی برای بهبود وضعیت اقتصادی و توسعۀ کشور دانست.

در همین‌حال شرافت از مردم نیز خواست که به قیادت و رهبری امارت اسلامی افغانستان باور داشته باشند و برای یک افغانستان آزاد، مستقل و نیرومند دوشادوش امارت اسلامی کار و تلاش کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا