اخبارگزارش ها

روزنامهٔ نیویورک تایمز؛ حمله های هوایی امریکا ناقص بوده است

کابل / ۳۰  قوس / باختر

روزنامهٔ نیویورک تایمز گزارش داده است که بر اساس اسناد جدید پنتاگون، حمله های هوایی امریکا در شرق میانه و افغانستان به دلایل٬ اطلاعات ناقص استخباراتی سبب کشته شدن هزاران غیر نظامی از جمله کودکان شده است.

این گزارش  در حالی منتشر می شود که افغانستان بیست سال شاهد حضور نظامی امریکا بود و در جریان این مدت٬ امریکا انواع اسلحه و بمب های خود را در افانستان تجربه کرد که باعث بروزتلفات سنگین انسانی و تخریب زیر بنا ها در این کشور شد.

مگر تنها افغانستان نبود که آماج حمله های هوایی امریکا قرار گرفته است٬ این کشور به بهانه های گونه گون بر کشور های زیادی که بیشتر کشورهای مسلمان اند حمله های هوایی را انجام داده است.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز؛ مجموعه‌ای از اسناد سری که بیش از ۱۳۰۰ گزارش تصویری تلفات غیر نظامیان را تحت پوشش قرار داده است، نشان می‌دهد که این غیر نظامیان توسط ”بمب‌های دقیق” امریکا کشته شده اند.

روزنامهٔ نیویورک تایمز گفته است: وزارت دفاع امریکا در قسمت تعهد شفافیت و پاسخگویی خود همواره کوتاهی کرده است.

در گزارش آمده است که در هیچ یک از گزارش‌های سری پنتاگون از کشف تخلف و اقدامات انضباطی علیه قوای این کشور ذکری به عمل نیامده است.

نیویارک تایمز گفته است که چندین گزارش مبنی بر کشته شدن غیر نظامیان در شرق میانه را از قبل گزارش داده است، اما تحقیقات این روزنامه نشان می‌دهد که صد‌ها غیر نظامی که در این حملات کشته شده اند،‌ “کم شماری” شده اند.

به عنوان مثال، یکی از این رویداد ها،‌ حملهٔ قوای خاص ایالات متحده است که به تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۶ در شمال سوریه صورت گرفت. ابتدا نظامیان امریکا گفتند که در اثر آن حمله، ۸۵ جنگجوی داعش کشته شد. اما سپس ثابت شد که شمار کشته شدگان ۱۲۰ نفر بود که شامل دهقان‌ها و روستایان می‌شد.

در این گزارش آمده است که فلم‌های نظارتی ضعیف و نامناسب در اغلب موارد موجب شده است که قوای هوایی امریکا در هدف قرار دادن جناح‌های مخالف ناکام بماند و در نتیجه، غیر نظامیان قربانی حملات شوند.

در آخرین مورد،‌ در حملۀ ۲۹ اگست طیاره‌ بدون سرنشین در کابل که گمان می‌رفت بر یک موتر مربوط به گروه داعش صورت گرفته، ۱۰ نفر اعضای یک خانواده به شمول هفت کودک کشته شد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از بازماندگان این حملات معلول و معیوب شده اند و تداوی آنان هزینهٔ هنگفت می‌خواهد،‌ اما برای کمتر از ۱۰ تن آنان به عنوان “تسلیت” پول پرداخت شده است.

بیل اوربین،‌ سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در پاسخ به پرسش نیویارک تایمز گفته است: “اشتباهات حتا با بهترین تکنالوژی‌های جهان یا به دلیلی معلومات ناکافی و یا سو تفسیر از اطلاعات رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، قوای هوایی ایالات متحده در ظرف پنج سال گذشته، بیش از ۵۰ هزار حملهٔ هوایی را در افغانستان،‌ عراق و سوریه انجام داد، اما بخشی اندکی دقت این حملات را گزارش داده است.

باید گفت که حمله های هوایی امریکا در افغانستان همیشه واکنش برانگیزبوده است تا سرحد که  دادگاه بین المللی لاهه آن را جنایت جنگی خواند٬ مگر با فشار های امریکا از تعقیب این پرونده کوتاه آمد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا