گزارش ها

بحث جنگ و صلح در افغانستان را پیچیده کرده اند

کابل باختر/ 18/ ثور
طالبان در دوحه مصروف  مذاکرات با نماینده خاص وزارت خارجه  امریکا در امور صلح افغانستان می باشند ، اما درکابل با حمله بالای نهاد ها وادارات ، رعب و وحشت ایجاد می کنند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد : دراین تردیدی وجود ندارد که مردم افغانستان  از جنگ تحمیلی که چند دهه به درازا کشانیده شده است»، خسته شده اند و صلح می خواهند . اما می دانندکه بحث جنگ و صلح درافغانستان بحث ساده و آسان نمی باشد به همان اندازه یی که در جنگ افغانستان دستان مریی و نامریی وجود دارد به همان اندازه این دستان در بحث صلح افغانستان نیز دخیل اند.
به هرصورت نماینده ویژه امریکا درامور صلح افغانستان تاکنون شش دور مذاکرات را با طالبان دردوحه انجام داده است ولی تاهنوز مشخص نشده است که طالبان با نماینده خاص امریکا روی کدام مسایل مورد نظر به توافق نزدیک شده اند. پس از توقف یکروزه مذاکرات میان سران طالبان دردوحه و امریکایی ها ، داکتر خلیل زاد به هند سفر کرد و با وزیر خارجه آن کشور دیدار کرد .
به گزارش روزنامه هندوستان دو طرف درمورد نقش کشورهای دیگر منطقه درتحقق صلح درافغانستان بحث کردند.
رسانه ها از قول وزیر خارجه هند گزارش داده اند که هند درروز های آینده با شرکای کلیدی خود دراین باره همکاری می کند.
سفرها ، بحث ها ، مذاکرات چندین دوره یی با طالبان و کشور های منطقه نشان می دهد که هنوز که هنوز است دورنمای صلح برای مردم افغانستان روشن نیست . زیرا از آنچه در دوحه می گذرد و از آنچه درپیوند به صلح افغانستان درمنطقه جریان دارد ، مردم از آن آگاهی ندارند تنها آنچه را می دانند این است که به اشاره دیگران  فرزندان شان در آتشدان جنگ ،هیزم  می شوند ، انفجار ، انتحار حتی در ماه مبارک رمضان ، این مردم را دردمند تر می کند.
به باور آگاهان درداستان دنباله دار جنگ وصلح درافغانستان مردم به این نتیجه رسیده اند که جنگ درافغانستان جنگ  پیچیده و استخبارتی می باشد که فقط به خاطر منافع دیگران  در افغانستان ادامه دارد .
اگر چنین نبود همه یک صدا صلح می خواهند وپایان جنگ . ولی چرا به این آرمان همگانی نمی رسند ؟ پاسخ کوتاه و مؤجز است و آن اینکه ابعاد جنگ را پیچیده کرده اند و این پیچیدگی ها زمانی برطرف می شود که مردم افغانستان خود را بشناسند و فقط به وطن به مردم بیچاره این سرزمین فکر کنند .
ختم/ نالان ..

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا