سیاست

تجلیل از روز ملی بیرق درافغانستان

کابل ۷ اسد باختر
از روز ملی بیرق با به اهتزاز درآوردن هزاران بیرق در سراسر افغانستان به گونه باشکوهی تجلیل شد.
هفتم اسد روز ملی بیرق کشور است که برای تجلیل از آن پرچم پرافتخار سه رنگ کشور در تمامی نقاط این سرزمین به گونه غرورآمیز به اهتزاز درآمد.
مسوولان محلی درولایت ها می گویند که ده ها هزار بیرق سه رنگ کشور را در راه های پررفت و آمد، بلندی ها و نهاد های رسمی وخصوصی به اهتزاز در آورده شده است.
تنها درهرات چهارهزاربیرق درتمامی نقاط شهر و ولسوالی ها به اهتزاز درآمد.
آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که در روز ملی بیرق کشور در کنار برافراشتن بیرق‌ها، برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی متفاوتی نیز درحال اجرا است.
او می‌گوید: امروزبا به اهتزاز درآوردن درفش‌ استقلال و آزادی، غرور ملی مان را به نمایش می گذاریم.
شماری از جوانان از موقعیت چوک فرهنگ "دروازه ریاست اطلاعات و فرهنگ" تا مقر ولایت پرچم سه رنگ افغانستان را به اهتزار در آورده اند.
براساس ماده نوزدهم قانون اساسی کشور بیرق افغانستان مرکب است از: سه قطعه با رنگ‌های سیاه، سرخ و سبز که به صورت عمودی، بـه اندازه‌های مساوی، از چپ به راست، در کنار هم واقع شده است که در وسط آن نشان ملی افغانستان قرار دارد.
نشان ملی افغانستان عبارت از محراب و منبر به رنگ سفید می‌باشد که در دو گـوشه آن دو بیرق و در وسط آن در قسمت فوقانی،‌ کلمه مبارک لا اله الا الله محمد رسول الله و الله اکبر و اشعۀ خورشید در حال طلوع و در قسمت تحتانی آن تاریخ ١٢٩٨ هجری شمسی و کلمه افغانستان، جا دارد و از دو طرف باخوشه‌های گندم احاطه شده است.
رنگ های این پرچم اولین بار توسط شاه امان الله خان (پدر افغانستان نوین) در لویه جرگه سال 1328 پیشنهاد داده شد.
غازی امان الله خان رنگها را اینگونه تعبیر کرد، سیاه به معنای دوره یی که افغانستان تحت استعمار بوده، سرخ نماد خون شهیدانی است که برای به دست آوردن استقلال افغانستان از جان خود گذشتند و سبز نماد آبادی و پیشرفت است.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا